Test: de 5 tekenen van bloedarmoede

Blog-bloedarmoede-2
Shares

Moe, bleekjes, lusteloos en absoluut niet vooruit te branden? Dan kan het zo maar zijn dat je bloedarmoede, of met de medische term anemie, hebt. Dit zijn de 5 tekenen die daarop wijzen.

  1. Moeheid.
    Zelfs al heb je lekker en goed geslapen, dan ben je nog steeds moe. Zeker in combinatie met duizeligheid en een licht gevoel in je hoofd.
  2. Pica.
    Dit is de aandrang om dingen die niet eetbaar zijn (papier, verf of stof) te willen eten. Dit kan duiden op een ernstig ijzertekort.
  3. Een wit gezicht.
    Je ziet er ongewoon bleek uit, alsof alle kleur uit je gezicht verdwenen is. Je tong is heel lichtroze van kleur, door een tekort aan zuursto
  4. Slechte concentratie. Door een ijzertekort worden ook je hersenen aangetast. Ben je opeens veel vergeetachtigere en dwalen je gedachten steeds maar af? Dan is het een goede reden voor verder onderzoek.
  5. Bros en dunner haar. Een van de oorzaken voor haaruitval en slechte nagels is een tekort aan ijzer.

Heb je last van een van deze dingen, ga dan naar je huisarts om je bloed te laten onderzoeken op bloedarmoede. Meestal komt dit door een tekort aan hemoglobine, de proteïne in de rode bloedcellen die ijzer bevat. Deze proteïne vervoert zuurstof van de longen naar andere delen van het lichaam.

Wat helpt om bloedarmoede te voorkomen?

  • Rood vlees
  • Eieren
  • Vitamine C
  • Groene bladgroente
  • Gedroogd fruit
  • Noten
  • Extra ijzer
  • Vitamine B12 en foliumzuur

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer is voor vrouwen 14,8 mg en voor mannen 8,7 mg. Het is van vitaal belang om je ijzergehalte op peil te brengen. Als de symptomen langer aanhouden word je niet alleen moe, maar ook je immuunsysteem wordt aangetast en je kunt ook pijn in je benen krijgen als je loopt. Dit helpt een tekort te voorkomen.

Rood vlees is nog steeds de beste bron voor ijzer (en voor vitamine B12 dat je nodig hebt om ijzer uit je spijsverteringskanaal op te nemen).

Eieren vormen een van de weinige bronnen van heemijzer (de beste vorm) die vegetariërs ook kunnen eten. 2 eieren leveren 15% van de ADH voor vrouwen. En je kunt – ook voor je cholesterolgehalte – best een paar eieren per week eten.

Vitamine C kan de hoeveelheid ijzer die je kunt opnemen verhogen.

Groen bladgroente als waterkers, spinazie, boerenkool en ook peulvruchten, linzen.

Gedroogd fruit: rozijnen, abrikozen, vijgen en pruimen.

Noten Neem een handje pinda’s, cashewnoten, amandelen en paranoten als snack.

Extra ijzer kun je ook in een supplement nemen, bijvoorbeeld een goede multivitamine (innemen bij de maaltijd) of een ijzersupplement waarbij je dan wel ook wat vitamine C moet nemen.

Vitamine B12 en foliumzuur heb je ook nodig. Een tekort aan een van deze vitamines leidt tot een andere vorm van bloedarmoede.

Geef als eerste een reactie on "Test: de 5 tekenen van bloedarmoede"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares