Tien keer goed voor je lever

MGlever
Shares

Wanneer heb jij voor het laatst stilgestaan bij je lever? We maken ons zorgen over geestelijke achteruitgang en over ons hart, maar de lever is net zo belangrijk voor ons welzijn. Het is ten slotte de eerste verdediging tegen onze giftige levensstijl met te veel drank, fastfood, vet en cafeïne.

Zó ben je goed voor je lever

  1. Beperk je alcoholinname
  2. Vermijd te veel vlees
  3. Ruil je espresso in voor groene thee
  4. Mariadistel ondersteunt herstel van beschadigde levercellen
  5. Kies spruitjes, broccoli, kool of artisjok
  6. Slik alleen een pijnstiller als het echt niet anders kan
  7. Voorkom overgewicht
  8. Begin de dag met een glas lauw water met citroen
  9. Vermijd gehydrogeneerde vetten zoveel mogelijk
  10. Minder je suikerinname drastisch

Fit met een goed werkende lever

Wist je dat je lever honderden vitale functies heeft? Je moet hierbij denken aan de aanmaak van bloedeiwitten voor de afweer, maar ook ontgiften van je lichaam en het uitscheiden van afvalstoffen. Je lever zet gifstoffen en andere troep uit drugs, alcohol en lichaamsafval om in onschuldige stoffen die zonder problemen kunnen worden afgescheiden. De lever slaat bloed op en filtert het; produceert gal voor de darmen, zodat die vet kunnen verteren. De lever zet voedingsstoffen uit ons voedsel om zodat er stoffen voor energie en opbouw van weefsel in de bloedbaan komen en vitaminen en mineralen worden opgeslagen.
Daarmee is de lever een van de belangrijkste organen van ons lichaam. Het is ook zeer veerkrachtig en kan zelfs regenereren (=weer aangroeien). Dat is niet voor niets, want je lever staat continu bloot aan schadelijke stoffen. Alles wat je lichaam opneemt, komt via het bloed eerst in je lever: alcohol, gifstoffen en zelfs virussen. En dat zo’n 1.400 x per dag. Regelmatige blootstelling kan ontstekingen en beschadigingen aan je levercellen veroorzaken die op termijn ernstige gevolgen kunnen hebben. Om de kans op narigheid te verminderen, is het beste advies om goed te zijn voor je lever.

Rustig aan

Een teveel van iedere stof die ontgift moet worden, kan je lever zwaar belasten. Dit geldt ook voor te veel cafeïne of te veel medicijnen, zoals paracetamol. Daarnaast neemt het aantal gevallen van leverbeschadiging door obesitas de laatste jaren ook toe. Behalve dit zoveel mogelijk te beperken, kun je je lever ook ondersteunen met voeding of supplementen Er zijn meerdere manieren om het welzijn van je lever te verbeteren.

10x goed voor je lever

1-Beperk je alcoholinname

Voor mannen betekent dit maximaal 21 eenheden per week en voor vrouwen 14. Drink bovendien minimaal twee dagen per week helemaal geen alcohol.

2-Vermijd te veel vlees

Een voedingspatroon met veel eiwitten betekent zwaar werk voor je lever.

3-Ruil je espresso in voor groene thee

De actieve stoffen hierin (EGCG) ondersteunen je vetstofwisseling.

4-Mariadistel ondersteunt herstel van beschadigde levercellen

Het gunstige effect van mariadistel op de werking van de lever is al honderden jaren bekend. Neem het als je veel gedronken hebt of als je lever een steuntje in de rug nodig heeft om te herstellen van een infectie, na een grote maaltijd of fast food met veel slechte vetten.

5-Kies spruitjes, broccoli, kool of artisjok

Deze groenten bevatten stoffen die je lever ondersteunen. Met name in het zuiden van Europa wordt aan artisjok een heilzame werking op je darmstelsel toegeschreven, waarschijnlijk omdat het de lever aanzet tot het produceren van gal.

6-Slik alleen een pijnstiller als het echt niet anders kan

Medicijnen, maar ook partydrugs, vergroten de belasting van je lever.

7-Voorkom overgewicht

Leverbeschadiging door obesitas neemt de laatste jaren sterk toe. Het grootste risico lopen degenen onder ons met een appelvormig lichaam. Streef naar een gezond gewicht met een beperkte tailleomvang. Bij vrouwen is tot 80 cm en bij mannen tot 94 cm nog gezond. Kom je daarboven? Doe er iets aan.

8-Begin de dag met een glas lauw water met citroen

Citroen stimuleert spijsvertering en vetverbranding en helpt je lever de galproductie te verhogen. Bovendien ondersteunt het afvallen (zie punt 7).

9-Vermijd gehydrogeneerde vetten zoveel mogelijk

Dit type vetten is kunstmatig gemaakt en heeft zodoende een verstoorde moleculaire structuur. Ze hebben een negatief effect op de celstofwisseling en belemmeren het effect van gezonde voeding. Bovendien verstoppen ze de levercellen en bevorderen ze de ophoping van giftige stoffen. Uiteindelijk leidt dit tot ontsteking en vervetting met als gevolg vergroting van de lever, wat vaak pijnlijk is en het functioneren beperkt. Kijk op de verpakking van voedingsmiddelen om te zien of er gehydrogeneerde (trans)vetten in zitten.

10-Minder je suikerinname drastisch

Als je een man bent van drie schepjes suiker in de koffie, breng dat dan terug: te veel geraffineerde suiker is een zware belasting voor je lever.

Geef als eerste een reactie on "Tien keer goed voor je lever"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares