Transvetten: onderschat ze niet

Shares

De laatste jaren is het aandeel van transvetten in onze voeding enorm afgenomen. Door vernieuwde technieken zijn de hoeveelheden aan deze vetten in margarines, bak- en braadproducten teruggebracht tot minder dan 1 gram per 100 gram product. Toch bevatten sommige margarines en frituurvetten, en vooral bakkersvet, nog steeds veel ongezonde transvetten. Het is dan ook verstandig om nog eens bij dit type vetzuren, die de kans op hart- en vaatziekten met een factor 10 verhogen, stil te staan. 

Wat je moet weten over transvetten:

  • ongezondste vetzuren die er zijn
  • ontstaan bij het harden van plantaardige oliën
  • ontstaan bij het sterk verhitten van onverzadigde oliën
  • verhogen het cholesterolgehalte in het bloed
  • vergroten kans op hart- en vaatziekten
  • bevorderen insulineresistentie
  • dagelijkse inname beperken tot 2 gram of minder

Ongezondste vetzuren die er zijn

Transvetten zijn bewerkte onverzadigde vetten die erg slecht voor je gezondheid zijn. Nog slechter dan verzadigde vetten. Transvetten worden door fabrikanten aan voedsel toegevoegd om de houdbaarheid, stevigheid en smeerbaarheid te verbeteren. Ze worden veelvuldig gebruikt bij de bereiding van snoep, koekjes, gebak, snacks, margarine, bak- en braadproducten, frituurvet en gefrituurde snacks.

Advertentie

 

Ontstaan bij het harden van plantaardige oliën

Transvetten ontstaan door hydrogenering. Dit is een proces waarbij plantaardig meervoudig onverzadigde vetten (olie) omgezet wordt in transvet (gehard). Door dit proces krijgt de zachte olie/vet een harde structuur waardoor het goede functionele eigenschappen krijgt om te verwerken in producten. Ook zijn deze transvetten veel goedkoper dan verzadigde vetten zoals roomboter.

Ontstaan bij het sterk verhitten van oververzadigde oliën

Deze vetzuren ontstaan ook wanneer (vooral meervoudig) onverzadigde vetten te sterk verhit worden. Wanneer deze bij verhitting gaan dampen, dan ontstaan er transvetten. Dit proces verergert bij het ouder worden van de olie en het herhalen van het verhitten (vooral bij frituren). Let op dat de olie niet te warm wordt.

Verhogen het cholesterolgehalte

Transvetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Dit komt doordat ze het goede HDL-cholesterol verlagen en het slechte LDL-cholesterol verhogen. Onverzadigde vetten zijn juist goed voor het cholesterol omdat ze een tegenovergestelde invloed hebben.

Verhogen de kans op hart- en vaatziekten

Transvetten zijn slecht voor het hart en de bloedvaten. Ze verminderen de elasticiteit van de bloedvaten en ze hebben een negatieve invloed op het enzym paraoxonase (PON1). Dit enzym beschermt de bloedvaten tegen aderverkalking (atherosclerose) door oxidatie van HDL- en LDL-cholesterol tegen te gaan. Een 2% hogere inname van transvetten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten al met 23%.

Bevorderen insulineresistentie

Transvetten verhogen de kans op insulineresistentie. Uiteindelijk kan dit leiden tot diabetes type 2. Bij insulineresistentie worden we ongevoelig voor het hormoon insuline en dit leidt weer tot allerlei ongemakken zoals een snelle gewichtstoename, hoog cholesterolgehalte, vermoeidheid en slapeloosheid. Door zo min mogelijk transvetten te eten voorkom je insulineresistentie.

Niet meer dan 2 gram per dag

De Gezondheidsraad heeft de aanvaardbare bovengrens van transvetzuren vastgesteld op 1% van de dagelijkse calorie-inname (2 gram per dag). Ongeveer de helft van de transvetten komen uit natuurlijke dierlijke producten zoals kaas, zuivel en vlees. De andere helft komt van industriële oorsprong. Door te kiezen voor vloeibare onverzadigde (koudgeperste) vetten en niet te veel snacks, koek en gebak te eten kun je voorkomen dat je te veel transvetten binnenkrijgt.

 

Shares

3
Reageer op dit artikel

avatar
500
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JohanMarjokeJ.Poeze Recent comment authors

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
nieuwste oudste
Abonneren op
J.Poeze
Gast

heb zelf EHC erfelijke hyper cholesterol kan niet alle statines verdragen ivm nare bijwerkingen heb al jaren geleden opgelopen hersenstoringen door deze middelen en ook spieren en rugproblemen waarschijnlijk ook oogproblemen omdat het allemaal samen begon mijn triglyceriden zijn aan de hoge kant vandaar dat ik eigenlijk wel zou moeten slikken, voordat ik begon met slikken van medicaties NOOIT ZIEK en VOLOP ENERGIE NOOIT MOE en sinds jaren precies het omgekeerde en afgekeurd kan niet meer en vooral geestelijk heel snel moe/leeg/op overprikkelt,overbelast en gebruik heel veel orthomoleculaire middelen en wie vergoed dat? wie kan mij hier iets over vertellen,… Lees verder »

Marjoke
Editor

Beste John – dat is een heleboel wat je daar allemaal beschrijft. Wij kunnen jou helaas hier niet echt verder mee helpen, en adviseren je dit met je huisarts te bespreken. In sommige gevallen kun je wat meer energie krijgen van supplementen co-enzym Q10, maar wellicht heb je dat al lang ook zelf geprobeerd. Supplementen vervangen nooit een goede voeding, dus blijf altijd gezond eten. Veel lichaamsbeweging, onder begeleiding, kan wellicht ook helpen voor je cholesterolgehalte. Misschien dat je dat eens kunt proberen. Veel succes!

Johan
Gast

orthomoleculaire Middelen zelf betalen stom weet ik maar als je troep slikt en steeds zieker wordt (dat is de bedoeling) al geloof je dat niet. Had diabetes type 2 door de statines, hooge bloeddruk hoog cholesterol alles na een cva. Tijd die rotzooi gelikt bij een orthomoleculairearts geweest (alles zelf betaald want ik wilde ervan af na 3 mnd gestopt met de statines, na1 jaar met de rest van de troep q-10 l-lysine carnitine rode gist magnesium vit c 3000 perdag krillolieenz en voelde me steeds beter worden en de supplementen meer en meer afgebouwd, nu doe ik Low Carb… Lees verder »

Shares