Twee halen één betalen – is dat wel zo voordelig?

Shares

Twee halen één betalen, twee voor de prijs van één, 2=1. Als je een beetje oplet als consument hoef je heel veel drogisterijproducten nooit meer voor de volle prijs te kopen. Mooi meegenomen zou je zeggen, maar is dat wel zo?

Door twee halen één betalen lijdt kwaliteit

Nee dus. Leveranciers die veel 2=1 acties doen, hebben uiteraard lagere marges en om dit nog een beetje goed te maken, moeten ze tussen de acties door veel te hoge prijzen rekenen. En er speelt nog iets anders, dat eigenlijk veel kwalijker is. Leveranciers die vaak kortingsacties hebben, kunnen niet anders dan minder uitgeven aan werkzame stoffen. Anders redden ze het niet. Grofweg hebben zij een kostprijs van € 1 tot 1,50 voor producten die buiten de 2=1 acties voor € 10 – € 13 op het schap staan. Terwijl andere leveranciers voor deze verkoopprijs een kostprijs voor actieve stoffen hebben van € 2,25 – € 2,75. Het gaat dus ten koste van de kwaliteit.

De andere kant van de medaille is dat retailers ‘nooit’ meer iets voor de normale prijs verkopen – iedere
weldenkende consument wacht op z’n minst op de aanbieding 2e product 50% korting. Tussen de
aanbiedingen door koop je dan zo min mogelijk. Door al deze acties twee halen één betalen en andere
afprijzingen, weet je al snel niet meer wat de prijs nou echt is. Bekend zijn de verhalen van producten die als van prijs een fictieve prijs krijgen, waar ze nooit voor verkocht zijn. De vraag is dan ook of je met zo’n actie daadwerkelijk bespaard hebt of iets hebt gekocht (en daar dus geld voor betaald hebt) wat je niet echt nodig hebt of in ieder geval niet in zo’n grote hoeveelheid.

Argument voor de retailer kan zijn dat er bij meer volume meer korting van de merk(leverancier)
gevraagd kan worden, maar daar staat dan tegenover dat er in de periode erna bijna niks gekocht wordt,
want ja iedereen wacht wel op de volgende aanbieding. Een argument voor de leveranciers kan zijn om zo de concurrentie uit de markt te drukken. Immers, als je je kast al vol hebt staan met merk A bodylotion heb je geen behoefte meer aan merk B. En hiervoor gaan sommige merken zelfs zo diep dat ze op de acties verlies lijden. En wellicht denken ze zo ook een zekere merkentrouw op te kunnen bouwen. Aan de andere kant nemen de productiekosten af, waardoor de marges minder onder druk staan. En dat moet ook wel.

Werkzaamheid minder

Op korte termijn lijkt twee halen één betalen dus wel heel aantrekkelijk voor je portemonnee, maar er zijn ook nadelen en het grootste is wel dat leveranciers beknibbelen op de actieve stoffen willen zij aan het eind van het jaar wat verdienen. Hierdoor zijn de producten uiteindelijk minder werkzaam en daar hebben alle gebruikers last van.

Shares

Advertentie

 

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares