Vakantiekilo’s eraf en toch frietjes eten? Het kan als je ze zelf maakt.

Blog F & C
Shares

“Vakantie voorbij? Weer naar school!” Maar ook weer terug in je routine om snel weer in topvorm te zijn. Mijd hierbij de ‘wonder’diëten waar je wél heel snel van afvalt, die voor je gezondheid op de lange termijn niet goed zijn. Wil je snel ja vakantiekilo’s eraf en toch zo nu en dan van een frietje genieten? Deze zelfgemaakte frites zijn lekker en hebben minder calorieën. Het hele gerecht bevat circa 400 calorieën per portie.

Wil je dagelijks visolie of omega-3 vetzuren binnenkrijgen? Dan is schol niet de voor de hand liggende keuze. Als je vakantiekilo’s eraf wilt wel. Schol behoort namelijk niet tot de vette vissoorten en levert daarom maar 95 calorieën per 100 gram.

Gebakken schol met frites en erwtjes

Dit heb je nodig voor 4 personen:

Voor de frites: 1 tl zonnebloemolie; 1 eiwit; zout en versgemalen zwarte peper; chilipoeder; 400 gram bloemige aardappelen.

Voor de vis: 75 gram oud witbrood; handvol peterselie; 2 el gesnipperde bieslook; 1 el kappertjes, afgespoeld en uitgelekt; geraspte schil van 1 citroen; 20 gram boter, gesmolten; 1 el tarwebloem; 1 groot ei, losgeklopt; zout en versgemalen zwarte peper; 4 porties scholfilet van 175 gram elk; citroenpartjes voor de garnering.

Voor de erwtjes: 250 gram diepvriesdoperwten; 2 el vetvrije Griekse yoghurt; klein handjevol muntblaadjes, fijngehakt; geraspte schil van 1 citroen; 1½ eetlepel citroensap; zout en versgemalen zwarte peper.

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C (hete lucht 180 °C). Snijd de aardappelen (ongeschild) in frites van 1 cm breed. Vet een bakblik in met de zonnebloemolie. Klop het eiwit stijf met royaal peper, zout en chilipoeder tot het stijf begint te worden. Schep de frites door het eiwit en leg ze op het bakblik. Spreid ze netjes uit en bak ze in 45 minuten mooi bruin en gaar. Draai de frites elke tien minuten. Heb geduld, want ze worden op het laatst pas knapperig.
  2. Maal ondertussen het brood met de kappertjes, de kruiden en de citroenschil in een keukenmachine tot er grove kruimels ontstaan, roer dan de gesmolten boter erdoor. Doe bloem, geklopt ei en broodkruim op drie aparte diepe borden. Breng de bloem flink op smaak met peper en zout en doop iedere filet met alleen de vleeskant eerst in de bloem, dan in het ei en als laatste in het broodkruim.
  3. Leg de vis op een anti-aanbakblik en schuif dat 12 minuten in de oven boven de aardappels (die er dan ongeveer een half uur of iets langer op hebben zitten). Let erop dat de vis niet te gaar wordt. Hoe dunner de filets hoe korter de baktijd.
  4. Bereid de doperwten volgens de aanzijwingen op de verpakking. Giet ze af en pureer ze met yoghurt, muntblaadjes, citroenrasp en -sap. Breng goed op smaak met zout en peper.
  5. Dien de vis en de frites op met de erwtenpuree en een paar citroenpartjes.

Geef als eerste een reactie on "Vakantiekilo’s eraf en toch frietjes eten? Het kan als je ze zelf maakt."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares