Vechtsport voor groentjes

Blog-vechtsport
Shares

Jiu-jitsu, thaiboksen, MMA… sporten die een beeld opwekken van kale mannen met tatoeages en bloemkooloren, een beeld van afgetrapte ringen en stootzakken en bij sommigen een beeld van een gevaarlijke en agressieve sport. Hoeveel waarheid zit er in deze vooroordelen? Wat motiveert iemand om zo’n sport te beoefenen; je gaat elkaar toch niet slaan voor je plezier?

Contactsport, gevaarlijk?

Veel mensen zijn terughoudend om met een vechtsport te beginnen omdat ze bang zijn gewond te raken of schade op te lopen. Of ze vinden mogelijke hersenschade en blessures een probleem. Hierdoor zijn nu door heel Nederland boksscholen te vinden die ‘boksen zonder contact’ geven, maar toch ontbreekt hier iets aan. Boksen zonder contact is als zwemmen zonder water; je kunt de beweging wel maken maar je zal nooit weten hoe het voelt om een duik te nemen. De realiteit is dat vechtsporten minder gevaarlijk zijn dan de meeste andere sporten. De reden hiervoor is dat mensen al zo lang als we bestaan met elkaar vechten. Ons lichaam is gemaakt om elkaar te lijf te kunnen gaan in een vuistgevecht of een worsteling. Hierdoor is de kans dat je bij een techniek een onnatuurlijke draai of andere beweging maakt veel kleiner dan bij bijvoorbeeld een balsport; effectieve technieken zijn natuurlijke bewegingen.

Maar hoe zit het nou met die hersenschade?

De enige vechtsport waarin hersenschade een kenmerkende kwaal is, is boksen, en zelfs hier komt het alleen voor bij professionals. Mensen die meer klappen hebben opgevangen dan je kan tellen. Een amateurbokser, of een kickbokser, zal zich hier geen zorgen over hoeven maken omdat ze simpelweg nooit het enorme aantal klappen krijgen dat iemand als Muhammed Ali heeft gehad. Laat deze mythen je enthousiasme dus niet temperen. Je cranium kan wel wat hebben!

Veiligheid

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je twee onervaren mensen gewoon maar wat op elkaar in laat slaan dat er dan op den duur gewonden vallen. Om veilig te kunnen sparren in een gym of dojo gelden een aantal vuistregels;

  • Als je tegenstander ophoudt zich te verdedigen, ga dan niet door.
  • Afkloppen is overgave (bij sporten met verwurgingen en klemmen).
  • Verdedig jezelf ten alle tijden 

Het belang van contact

De meeste technieken die je zal leren als beginner van welke vechtsport dan ook zijn duizenden jaren oud, dezelfde afweringen, worstelgrepen, klemmen en stoten zijn in bijna alle martial arts en vechtsporten terug te vinden. De reden hiervoor? Ze zijn effectief. De techniek heeft de tand des tijds doorstaan, hij werkt. Dus waarom is het niet genoeg om alleen te leren hoe je een techniek doet, waarom moet je hem toepassen op een ander? Dit is omdat je een techniek duizend keer op een stootzak of op een partner die meewerkt kan oefenen, en hem nog steeds verkeerd kan doen onder druk. Wanneer je een techniek leert toepassen op een tegenstander, iemand die terugvecht, pas dan kun je beginnen te begrijpen hoe een techniek werkt. Daarom is sparren zo’n fundamenteel onderdeel van het leren van een vechtsport. Je bent een korte tijd elkaars tegenstander en leert zo samen beter te worden en te groeien.

Is vechtsport iets voor mij?

vechtsportAls je opzoek bent naar een manier om je workout diverser, explosiever en leuker te maken en dit op een natuurlijke en verantwoorde manier te doen, raad ik het ten sterkste aan. Bij vechtsporten leer je over balans en efficiënt ademhalen. Dit kan je andere workouts ook een enorme boost geven! Veel beginnende vechtsporters voelen zich niet sterk genoeg of vinden dat ze niet genoeg conditie hebben en dat eerst op moeten bouwen. Gewoon beginnen! Neem les en dan komt de kracht en conditie vanzelf.

Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, maar ik verkies mijn handschoenen en af en toe een blauw oog boven elk weekend achter een bal aanrennen.

Rembrandt

 

 

Door Rembrandt Horree

 

 

Geef als eerste een reactie on "Vechtsport voor groentjes"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares