Vegetarisch eten niet lekker? Probeer dit eens!

Shares

Nee, het is niet aangebrand. Die zwarte kleur komt gewoon van het zeewier dat erin zit. Als je vegetariër bent of gewoon gezond wilt eten, ben je vaak op zoek naar iets nieuws om op tafel te zetten. Geef je menukaart een verrassende twist met dit lekkere recept voor bijvoorbeeld de lunch; vegetarisch en tjokvol goede stoffen. Je eiwitten krijg je onder meer binnen door de adukibonen die voor de burgers gebruikt worden.

Advertentie

informatie

Gierst (in dit recept gebruiken we de bloem) bevat veel magnesium en vitamine B. Het graan is licht verteerbaar en heeft een gunstige invloed op het cholesterolgehalte van het bloed en is glutenvrij. Zeewier bevat veel jodium, ijzer, kalk, vitamines en mineralen. Het is een bron van vitamine B12. Nuttig voor vegetariërs want het komt verder alleen in dierlijke producten voor.

Vegetarisch eten: gierstburgers met peultjes en gemixte groente

Dit heb je nodig voor vier personen

Voor de burgers: 100 gram adukibonen; 1 ui, gesnipperd; 1 theelepel olie; 1 vel zeewier in dunne repen; ½ gele paprika, gesnipperd; 100 gram courgette, geraspt; 100 gram koolraap of andere knol, schoongemaakt en geraspt; 2 eetlepels gehakte peterselie; 1 teentje knoflook, gesnipperd; 100 gram gierstebloem; olie om in te vetten.

Gemixte groenten: 150 gram suikermaïs uit blik; ½ rode paprika en ½ rode ui, allebei gesnipperd; 2 theelepels goede witte wijnazijn;

Zo maak je het

  1. Week de bonen een nacht in koud water. Giet af en kook ze in vers water in 45 minuten gaar. Afgieten en pureren.
  2. Doe de ui met de olie en een theelepel water in een anti-aanbakpan. Laat de ui zacht worden, maar niet bruin.
  3. Meng de bonen met het zeewier, de paprika, raap of knol, courgette, peterselie en knoflook. Goed mengen, roer er de gierstebloem door. Maak 8 ronde ballen.
  4. Verwarm een anti-aanbakpan. Doe een beetje olie op een kwastje en vet de pan heel licht in. leg vier ballen in de pan en druk ze iets plat met een spatel of pannenkoekmes. Bak ze in twee tot drie minuten per kant goudbruin, herhaal met de overige vier ballen.
  5. Serveer met (rauwe) peultjes en gemixte groenten.
  6. Meng alle ingrediënten voor de groentemix en geef het bij de burgers.

Advertentie

HET AMISET STERKE BOTTENPAKKET 
Voeding, beweging, calcium en vitamine D zijn nodig om je botten sterk te houden. Dit pakket bevat dit. VIT D helpt je lichaam om de hormonen te produceren, die nodig zijn voor herstel bij het ouder worden, en maakt het verschil. Of het nu om je botten, tanden of spieren gaat, maar er is meer. Eenmaal in de bloedbaan wordt het omgezet in een actieve lichaamseigen steroïde (calcitrol) die ervoor zorgt dat je je vrijwel direct vrolijker voelt en minder 'depri'-buien hebt. Vitamine D3 wordt door ons lichaam in de huid aangemaakt onder invloed van intens ultraviolet licht uit de zon. Voldoende zon, voldoende vitamine D3. Voldoende vitamine D lijkt bij volwassenen spieren en gewrichten te helpen ontspannen en haargroei te ondersteunen. Vitamine D zet ook op een meetbare manier cellen 'aan' in je hersenen, hart, huid, afweersysteem, geslachtsorganen, (bij)schildklier, prostaat, borsten, maagdarmkanaal, botten, nieren, bijnieren en zenuwstelsel. In ons 'zonarme' land ligt een tekort aan vitamine D op de loer. Calpro is een 3-in-1 formule op basis van een kwalitatief hoogwaardige vorm van calcium, voldoende vitamine K2 en zeer goed biologisch beschikbare vitamine D3 om het behoud van sterke botten te ondersteunen wanneer je onvoldoende zuivel binnenkrijgt. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is om voldoende energie te hebben en noodzakelijk om geestelijk en lichamelijk te ontspannen, herstellen en sterker te worden. Magnesiumlactaat heeft een hoge biologische beschikbaarheid. Het meeste magnesium (drie vijfde deel) zit in botten, waar het twee dingen doet: het helpt om calcium op te nemen en maakt de botstructuur. In samenwerking met calcium ondersteunt magnesium de samentrekking en ontspanning van de spieren rond skelet, ingewanden, hart en longen. Het zit in hoge concentraties in de meest actieve delen van het lichaam: hersenen, hart en lever. Magnesium activeert ook talloze enzymen en helpt bij de overdracht van signalen in ons zenuwstelsel.

sterke botten

Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares