Veilig zonnen doe je zó

PH092-008
Shares

Wie ieder risico op verbranden wil uitsluiten, blijft in de zomer uit de zon. Wil je u toch een kleurtje krijgen? Dit zijn onze tips voor veilig zonnen. 

  1. Begin met een beetje nep
  2. Herhaling is het toverwoord
  3. Zoek verkoeling
  4. Eet veel worteltjes
  5. Zorg voor anti-oxidanten
  6. Verbrand nooit
  7. Neem de tijd
  8. Ken je uv-stralen
  9. Smeren, smeren, smeren
  10. Vergeet je haar niet

Onze 10 tips voor veilig zonnen

1- Begin met een beetje nep

Het enige veilige kleurtje is een nepkleurtje. Een bruiningspil of zelfbruiner kunnen je huid al wat kleur geven nog voor je in de zon geweest bent. Kies een supplement met para-aminobenzoëzuur, tyrosine en koper. Huidcellen zetten tyrosine om in melanine, dat ons tegen schadelijke UV-stralen beschermt. Het zuur bevordert de productie van melanine en koper ondersteunt het. Als je gaat smeren met een zelfbruiner, zorg er dan voor dat je huid glad en schoon is door eerst te scrubben (zeezout of suiker met olijfolie werkt goed), en minstens een uur voor je naar bed gaat de bruiner op te brengen. De actieve bestanddelen zullen in je slaap hun werk doen zodat je met een fraai bruin kleurtje wakker wordt.

2-Herhaling is het toverwoord

Blijf niet lang in de zon zitten en denk niet dat jouw zonnebrand onbeperkt bescherming biedt ook niet als het een hoge beschermingsfactor heeft. Smeer je regelmatig opnieuw in.

3-Zoek verkoelling

Mocht je toch verbranden, handel dan snel. Drink veel water om uitdroging tegen te gaan. Verzacht je huid met een aftersuncrème of -gel met aloë vera, met yoghurt, komkommerschijfjes of tea tree olie. Als het ernstig lijkt, of al je koorts krijgt of misselijk wordt, raadpleeg dan een arts. Blijf helemaal uit de zon tot je huid hersteld is.

4-Eet veel worteltjes

Worteltjes bevatten bètacaroteen, dat je natuurlijke bescherming tegen de zon kan verhogen door de melanineproductie in je huid te stimuleren, maar het is geen vervanging voor zonnebrand. Om bètacaroteen binnen te krijgen, kun je ook kiezen voor tomaten, paprika’s, perziken of abrikozen of begin een paar weken voor je op vakantie gaat met een supplement met bètacaroteen. Door de toename van melanine zal je huid beter om kunnen gaan met de zonnestralen.

5-Zorg voor anti-oxidanten

De vitamines A, C en E en het mineraal selenium zijn rijke bronnen van anti-oxidanten. Anti-oxidanten – in voeding of supplementen – helpen om schade door de zon te beperken, omdat ze vrije radicalen aanpakken die ontstaan wanneer de huid blootstaat aan UV-straling. Neem een moot zalm voor vitamine A, noten en zaden voor vitamine E, en paranoten voor selenium. Zink ondersteunt een goede gezondheid van de huid. Het zit in rozijnen en gedroogde abrikozen.

6-Verbrand nooit

Een bruine huid is een beschadigde huid. Zo simpel is dat. Verbranden door de zon is een van de voornaamste redenen voor het ontstaan van huidkanker. Bescherm jezelf met zonnebrand (vergeet je lippen niet!), een zonnehoed en zonnebril. Pas op als het waait of niet zo heel warm is, de kracht van de zon kan echt net zo sterk zijn!

7-Neem de tijd

Een verstandige hoeveelheid zonlicht, bijvoorbeeld zoveel als tijdens een korte wandeling, is goed voor je. Dit komt omdat ultraviolette straling de productie van vitamine D in de huid stimuleert. Bouw de tijd dat je in de zon bent geleidelijk op, gebruik altijd een beschermingsfactor en vermijd de middagzon.

8-Ken je uv-stralen

UV-A veroorzaakt veroudering in de huid, is er altijd en dringt door wolken en ruiten. Je huid verbrandt door uv-B stralen en deze zijn het actiefst in juli en augustus. Zelfs in Nederland zou je van mei tot september factor 25 tot 30 moeten gebruiken (en factor 15 in de rest van het jaar). Kies er een tegen uv-A en uv-B straling.

9-Smeren, smeren, smeren

De effectiefste manier om een mooi kleurtje lang te handhaven is goede zorg voor je huid. Smeer je gezicht en lijf na het zonnen in met een crème die aloë vera bevat, om je huid te verzachten, en vitamine E en A om vocht in te brengen.

10-Vergeet je haar niet

Ook je haar heeft te lijden van de zon. Door de straling wordt het droger en splitst gemakkelijker. En het verschiet van kleur. Voor wie blonder wil worden is dat natuurlijk prima, maar als je een brunette bent, wil je dat liever niet. Een goede truc is om je haar voor je in de zon gaat met olie in te smeren. Dit kan oliefolie zijn of kokosolie, of een speciaal haarproduct voor in de zon. Hiermee voorkom je uitdroging en behoudt je haar zijn kleur en glans. Wil je juist wel blond worden? Spuit dan wat kamille of citroen door je (natte) haar en ga ermee in de zon. Verzorg je haar wel extra met een rijk product, bijvoorbeeld met kokos of aloë vera.

Geef als eerste een reactie on "Veilig zonnen doe je zó"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares