Verse vissoep: lekker en snel (en nog boordevol goede dingen ook)

Blog zalmsoep
Shares

Ook als je geen zin of tijd hebt om te koken, kun je in een handomdraai een lekkere en gezonde maaltijd vol vitamines, eiwitten en vetzuren op tafel zetten.

Zalmsoep met venkel en (zoete) aardappel

Dit heb je nodig voor 2 grote kommen vissoep:

2 zalmfilets van ongeveer 150 gram elk; citroensap; zwarte peper; 1 eetlepel olijfolie; 1 prei (ongeveer 100 gram schoongemaakt); 1 bolletje venkel; 1 kleine zoete aardappel  of 3 grote gewone aardappels (ongeveer 200 gram); 75 ml witte wijn; 600 ml goede visbouillon (hoe beter de bouillon des te beter de soep); 2 eetlepels versgehakte dille (en een paar takjes); 1 eetlepel yoghurt per persoon.

Zo maak je het:

  1. Verwijder de huid van de zalmfilets en snij de vis in hapklare brokken. Roer ze in een schaal even om met wat citroensap en zwarte peper. Terwijl dit intrekt snijdt u de prei en venkel in dunne reepjes. Schil en rasp de zoete aardappel.
  2. Verhit dan de olie in een ruime pan en laat daarin de prei en venkel vijf minuten zacht worden. Doe de aardappel erbij, roer een keer goed door en voeg dan de witte wijn toe. Als de wijn een paar tellen gekookt heeft voegt u de bouillon toe. Goed roeren en ongeveer een kwartier laten pruttelen.
  3. Zet alvast de soepkommen in een warme oven. De groente moet gaar zijn, de aardappel bijna opgelost. Doe de vis erbij, de dille en laat nog vijf minuten gaan tot de zalm net gaar is. Breng op smaak met zout en peper. Schep de soep in de warme kommen en leg in iedere kom een schep of sliert yoghurt.

Dit recept is gemakkelijk te maken, ook als je roeping niet in de keuken ligt. De lijst met benodigdheden is net zo kort als de bereidingstijd, maar de smaak is geweldig. Bovendien biedt deze soep een mooie mix van eiwitten en koolhydraten, veel vitamine C en bètacaroteen uit de (zoete) aardappel en essentiële vetzuren uit de zalm.

Geef als eerste een reactie on "Verse vissoep: lekker en snel (en nog boordevol goede dingen ook)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares