Vitamine B5 – Pantotheenzuur

Vitamine B5 – Pantotheenzuur
Shares

Vitamine B5 zit in een groep van acht B-vitamines die van essentieel belang zijn. Het is een in water oplosbare vitamine en het wordt ook pantotheenzuur genoemd. We hebben het onder andere nodig voor de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten, voor de productie van energie, voor een goede bijnierfunctie en voor een goed functionerend zenuwstelsel.

Hier heb je vitamine B5 voor nodig:

  • de productie van energie
  • je zenuwstelsel
  • om te ontgiften
  • een goede bijnierfunctie (hormoonvorming)
  • goed in tijden van stress
  • je cholesterolgehalte

Een dagelijkse aanbeveling van 5 milligram vitamine B5

Vitamine B5 halen we uit onze voeding. Het zit onder andere in vlees, vis, eieren, volkorenproducten, aardappelen, melk(producten), groente en fruit. Op dit moment heeft De Gezondheidsraad de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine B5 vastgesteld op 5 milligram voor zowel mannen en vrouwen. Er is geen vastgesteld maximum.

Dit moet je weten over vitamine B5:

Nodig voor de productie van energie

Vitamine B5 is nodig bij het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten die we via onze voeding binnen krijgen. Dit gebeurt in de mitochondriën (energiefabriekjes) die in onze cellen zitten. De vrijgekomen energie wordt omgezet in de energiedrager adenine-tri-fosfaat (ATP). Voor dit proces hebben we co-enzym A nodig en dit enzym kan alleen gevormd worden met pantotheenzuur.

Goed voor je zenuwstelsel

Ook hebben we Co-enzym A nodig voor de vorming van acetylcholine. Dit is een neurotransmitter die belangrijk is voor de overdracht van prikkels tussen onze cellen. Ze zorgen voor de communicatie tussen de hersenen en de spieren zodat bepaalde bewegingen uitgevoerd kunnen worden. Met voldoende vitamine B5 blijft het zenuwstelsel goed functioneren.

Nodig om te ontgiften

Vitamine B5 speelt een grote rol in de Fase II ontgifting die in de lever plaatsvindt. In deze fase vinden een aantal processen plaats waarbij een lichaamsvreemde (giftige) stof gebonden wordt aan een lichaamseigen stof waardoor het in water oplosbaar wordt. In deze vorm kan de giftige stof door de nieren uitgescheiden worden. Zonder vitamine B5 kan dit ontgiftingsproces niet goed gebeuren waardoor toxische stoffen zich ophopen in de lever.

Ondersteunt een goede bijnierfunctie

Vitamine B5 is belangrijk voor een goede bijnierfunctie. In de bijnieren worden verschillende hormonen aangemaakt, waaronder cortisol en adrenaline (stresshormonen), adosteron (zoutregulerend hormoon) en androgenen (geslachtshormonen). Deze hormonen zijn onder andere belangrijk bij stress, voor een goede suikerstofwisseling en voor een goede weerstand. De bijnieren kunnen niet goed functioneren bij een tekort aan pantotheenzuur.

Goed bij stress

Vitamine B5 is erg belangrijk in tijden van stress. Wanneer we onder stress staan worden er een aantal stresshormonen gevormd. Zo kan ons lichaam met stress omgaan. Adrenaline en noradrenaline brengen je lichaam in een staat van alertheid (vluchten/vechten). Cortisol zorgt er voor dat je deze situatie kunt handhaven en DHEA compenseert de nadelige bijwerkingen van cortisol. Te veel cortisol is niet goed voor ons. Het heeft een aantal ongezonde bijwerkingen. Het hormoon DHEA compenseert deze ongezonde bijwerkingen. Zo breekt te veel cortisol spiermassa af en bevordert DHEA de spieropbouw en te veel cortisol zorgt voor gewichtstoename, maar DHEA stimuleert vetverbranding en gewichtsverlies. Met voldoende vitamine B5 ondersteun je dit proces.

Goed voor het cholesterolgehalte

Vitamine B5 is nodig voor de vorming van cholesterol. Daarnaast heeft het ook een invloed op het cholesterolniveau. Het kan er voor zorgen dat het slechte LDL- cholesterol afneemt en dat het goede HDL-cholesterol toeneemt. Op deze manier heeft vitamine B5 een gunstige invloed op te hoge cholesterolniveaus.

 

Geef als eerste een reactie on "Vitamine B5 – Pantotheenzuur"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares