Waarom cardio niet werkt voor spieropbouw

build-muscle
Shares

Wanneer ik rondvraag waarom iemand eigenlijk aan het trainen is, krijg ik eigenlijk altijd een van deze twee antwoorden: “Om er gespierd en aantrekkelijk uit te (blijven) zien” en “Om gezond te blijven en ziek worden te voorkomen”. Als ik dan verder vraag hoe zij dit doen, dan is meestal het antwoord: “Rennen, wielrennen, zwemmen, roeien”. Allemaal intensieve cardio dus. Dit is niet genoeg. Als je van beweging ook een mooi gespierd en fit lichaam wilt krijgen om prettig oud mee te worden, dan moet je voor een optimaal resultaat je niet alleen richten op cardio, maar ook op: 

  1. Behoud van spiermassa en spierkracht
  2. Verminderen van het vetpercentage
  3. Verhogen van je stofwisseling in rust
  4. Verwijderen van afvalstoffen

Met alleen cardio verlies je spierweefsel

Cardio kan zelfs een negatief, of ongewenst, effect te hebben. Ren, zwem of fiets je vaker en langer, dan loop je het risico om spierweefsel te verliezen. Hierdoor treedt krachtsverlies op, ga je vet opslaan als reserve energiebron en zal je metabolisme in rust vertragen. Die laatste twee hebben we te danken aan het feit dat ons lichaam zich gaat aanpassen aan een grote inspanning die met enige regelmaat terugkomt en waar het zich op gaat voorbereiden met extra energie en zuiniger gebruik ervan. Hierdoor verlies je wel gewicht, maar blijf je zitten met een vetlaagje. Je moet je dus richten op spieropbouw.

Hier moet je je ook op richten:

1-Behoud van spiermassa en spierkracht

Te veel cardio kan spierweefsel vernietigen door verhoging van de concentratie cortisol – ook wel bekend als het stresshormoon. Het bereidt je lichaam voor op ‘fight or flight’ en dus op het vasthouden van energie. Vanaf het moment dat je met trainen begint, wordt dit afgescheiden en het gehalte blijft stijgen totdat je klaar bent. Hoe langer je rent, hoe hoger het gehalte en hoe langer het duurt voordat dit weer normaal is. Cortisol zorgt er onder meer voor dat vet wordt opgeslagen en spierweefsel verloren gaat. Dit komt doordat cortisol testosteron tegenwerkt en de T:C ratio verslechtert. Een hoge T:C ratio is anabool, dat wil zeggen dat het de opbouw van spieren bevordert en een lage T:C ratio is katabool: spieren worden afgebroken. Door gericht met oefeningen aan de gang te gaan, werk je juist aan de opbouw van spieren. Het mooie hiervan is dat hierdoor je T:C ratio ook verbetert – in spieren vindt testosteronproductie plaats – en je dus een dubbel effect hebt.

2-Verminderen van het vetpercentage

Wanneer je bezig bent met het opbouwen van spieren, werk je tegelijk aan het verminderen van je vetpercentage. In eerste instantie zul je dat niet aan je gewicht merken, want spieren zijn per kubieke centimeter zwaarder dan vet. Wel zal bij meting je vetpercentage minder zijn én je zit strakker in je vel. Dit voel je ook aan de band van je kleding. De weegschaal alleen zeg niet alles! Je kunt dit proces ondersteunen door je vetstofwisseling te steunen met l-carnitine. Dit aminozuur vergemakkelijkt het gebruik van vet als energiebron en werkt dus dubbelop: een verhoging van de vetstofwisseling en meer energie tijdens het sporten. Let op dat je het niet gebruikt voordat je gaat slapen, want het geeft echt energie.

3-Verhogen van je stofwisseling in rust

Lichaamsbeweging moet zich richten op het opbouwen en behouden van spieren, niet alleen maar het verbruik van calorieën. Dit vertaalt zich in minder vetopslag, vermindert risico op welvaartsziektes en overlijden, en een hogere stofwisseling in rust. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met meer spierweefsel meer energie verbruiken in rust en minder training nodig hebben om hun lichaam in vorm te houden. Hierbij werden twee groepen proefpersonen op een caloriebeperkt dieet gezet, waarbij de ene groep uitsluitend cardiotraining deed en de andere uitsluitend weerstandstraining. De cardiogroep verloor ongeveer 4 kilo spierweefsel en het metabolisme in rust verminderde met 210 calorieën per dag. De andere groep verloor bijna een kilo spierweefsel (door het dieet), maar het metabolisme in rust ging toch 63 calorieën per dag omhoog: een verschil van 273 per dag, iedere dag, zonder een vin te verroeren. Plus dat zij een sterker en gespierder lichaam hadden. Dat ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, maar het helpt ook om succesvol ouder te worden. Door je inspanningen te ondersteunen met groene thee, heb je meer energie en krijgt je vetstofwisseling een extra boost.

4-Verwijderen van afvalstoffen

Wanneer je meer vet gaat verbranden voor energie, zullen er als resultaat meer afvalstoffen vrijkomen. Deze worden in je lever uit je bloed gefilterd. Daarom zeg ik vaak dat afvallen begint in je lever. Als deze niet optimaal functioneert, blijft er meer vet achter dat dan weer onderhuids wordt opgeslagen. Mariadistel, in een capsule of verwerkt in een detoxdrankje, ondersteunt de reinigende werking van je lever. En dat merk je direct.

 

Geef als eerste een reactie on "Waarom cardio niet werkt voor spieropbouw"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares