Waarom vitamine D tekort een groot probleem is als je boven de 65 bent

vitamine D tekort
Shares

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die van nature voorkomt in een range aan voedingsmiddelen, bijvoorbeeld in vis, eieren en boter. Bovendien kan het onder invloed van zonlicht door je lichaam zelf worden aangemaakt. De belangrijkste functie van vitamine D is (volgens de Mayo Clinic) om de gehaltes calcium en fosfor in het bloed constant te houden. Ook speelt het een rol bij de opname van calcium, dat nodig is voor de aanmaak en het onderhouden van sterke botten. Het speelt dus een vitale rol bij de bescherming tegen osteoporose – vooral bij ouderen – en ook tegen een hoge bloeddruk, kanker en andere aandoeningen. 

Het is een noodzakelijke vitamine die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren en vitamine D-deficiëntie kan leiden tot tot ernstige gezondheidsproblemen met name bij oudere volwassenen. Je moet hierbij denken aan verlies van botweefsel, maar ook van kracht en goed functioneren en zelfs kunnen er pijnklachten door ontstaan aldus een Amerikaans onderzoek. 

Advertentie

 

Hoe weet ik of ik een vitamine D tekort heb?

Juist bij ouderen ligt een vitamine D tekort op de loer, omdat de aanmaak in het lichaam minder wordt. Doordat het relatief lang duurt totdat je ook echt klachten aan je botten krijgt, zijn er andere signalen waarop je zou kunnen letten om te bekijken of je een vitamine D tekort hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afname van spiersterkte, stemmingswisselingen en depressie, ademhalingsproblemen, vermoeidheid, haaruitval, huidproblemen, eetbuien, gewichtstoename, maagklachten, hoofdpijn en verminderde vruchtbaarheid.

De zonnige vitamine

UV-straling van de zon is de beste natuurlijk bron van vitamine D en daar dankt het ook zijn bijnaam van de zonnige vitamine aan. Het wordt namelijk echt pas gemaakt door je lichaam als je huid wordt blootgesteld aan de zon en anders niet. Dat is mooi natuurlijk, maar er schijnt ook een gevaar in. Wie te weinig in de zon komt – of beter gezegd wanneer er te weinig UV-stralen doordringen in de huid – maakt te weinig vitamine D aan. Risicogroepen zijn dan ook mensen met een donkere huid, ouderen, voornamelijk vrouwen die veel bedekkende kleding dragen, mensen die de hele dag binnen zijn en tegenwoordig zelfs ook kinderen omdat zij veel minder buitenspelen dan vroeger.

Wat kun je er aan doen?

Naar buiten gaan (zonder zonnebrandcrème op je huid) is het beste wat je kunt doen. Daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen die van nature een hoge concentratie vitamine D bevatten: vette vis, paddestoelen, runderlever, kaas en eiwitten. Ook kun je vitamine D via supplementen innemen. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Leuk weetje
Pas enkele duizenden jaren geleden kregen Europeanen met een blanke huidskleur de overhand. Dit viel samen met het moment dat er werd overgegaan op de landbouw (i.p.v. jagen). Voedsel dat via landbouw verkregen wordt, bevat veel minder vitamine D dan via de jacht. Omdat een donkere huid minder vitamine D aanmaakt dan een blanke (er komt immers minder UV-straling binnen) kreeg de blanke huidskleur langzamerhand de overhand.

Wanneer je een vitamine D-tekort hebt, kunnen je botten dun en broos worden. Voldoende vitamine D is essentieel voor sterke, gezonde botten en kan helpen om osteoporose te voorkomen. Wil je weten of je voldoende binnenkrijgt? Overleg dit met een arts. Deze bekijkt je medische geschiedenis, mogelijke gezondheidsklachten en welke medicijnen je inneemt voordat je kunt vaststellen of en hoeveel vitamine D je extra nodig hebt.

Advertentie

HET AMISET STERKE BOTTENPAKKET
Voeding, beweging, calcium en vitamine D zijn nodig om je botten sterk te houden. Dit pakket bevat dit. VIT D helpt je lichaam om de hormonen te produceren, die nodig zijn voor herstel bij het ouder worden, en maakt het verschil. Of het nu om je botten, tanden of spieren gaat, maar er is meer. Eenmaal in de bloedbaan wordt het omgezet in een actieve lichaamseigen steroïde (calcitrol) die ervoor zorgt dat je je vrijwel direct vrolijker voelt en minder 'depri'-buien hebt. Vitamine D3 wordt door ons lichaam in de huid aangemaakt onder invloed van intens ultraviolet licht uit de zon. Voldoende zon, voldoende vitamine D3. Voldoende vitamine D lijkt bij volwassenen spieren en gewrichten te helpen ontspannen en haargroei te ondersteunen. Vitamine D zet ook op een meetbare manier cellen 'aan' in je hersenen, hart, huid, afweersysteem, geslachtsorganen, (bij)schildklier, prostaat, borsten, maagdarmkanaal, botten, nieren, bijnieren en zenuwstelsel. In ons 'zonarme' land ligt een tekort aan vitamine D op de loer. Calpro is een 3-in-1 formule op basis van een kwalitatief hoogwaardige vorm van calcium, voldoende vitamine K2 en zeer goed biologisch beschikbare vitamine D3 om het behoud van sterke botten te ondersteunen wanneer je onvoldoende zuivel binnenkrijgt. Magnesium is een mineraal dat belangrijk is om voldoende energie te hebben en noodzakelijk om geestelijk en lichamelijk te ontspannen, herstellen en sterker te worden. Magnesiumlactaat heeft een hoge biologische beschikbaarheid. Het meeste magnesium (drie vijfde deel) zit in botten, waar het twee dingen doet: het helpt om calcium op te nemen en maakt de botstructuur. In samenwerking met calcium ondersteunt magnesium de samentrekking en ontspanning van de spieren rond skelet, ingewanden, hart en longen. Het zit in hoge concentraties in de meest actieve delen van het lichaam: hersenen, hart en lever. Magnesium activeert ook talloze enzymen en helpt bij de overdracht van signalen in ons zenuwstelsel.

sterke botten

Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares