Wat heeft psoriasis met niet-alcoholische leververvetting te maken?

Shares
Tips & Trucs tegen... niet-alcoholische leververvetting

Om de vraag maar meteen te beantwoorden: niks! En toch komen deze twee niet-gerelateerde ontstekingsaandoeningen vaak voor bij dezelfde persoon. Naar schatting 2-3% van de wereldbevolking heeft psoriasis (425.000 Nederlanders). Tot 47% van deze psoriasispatiënten ontwikkelt uiteindelijk niet-alcoholische leververvetting (NAFLD –Non alcoholic fatty liver disease). De reden? Er lijkt een groot verband te bestaan met het metaboolsyndroom. Met de onderstaande tips en trucs kunnen de risicofactoren voor het ontwikkelen van NAFLD beperkt worden.

Dit je moet doen:
 Eet zo weinig mogelijk suiker.
 Complexe (goede) koolhydraten eten.
 Afvallen bij overgewicht.
 Eet vooral onverzadigde (goede) vetten.
 Rem ontstekingen met natuurlijke ontstekingsremmers.
 Ondersteun de leverfunctie.
 Beweeg voldoende.
 Voorkom stress.

En dit niet:
 Enkelvoudige (slechte) koolhydraten eten.
 Verzadigde (slechte) vetten en omega-6 vetzuren eten.
 Te veel zout eten.
 (Overmatig) alcohol drinken.
 Roken.
 Je voorgeschreven medicatie vergeten.

Tot 47% van de psoriasispatiënten ontwikkelt niet alcoholische leververvetting

Psoriasis en niet alcoholische leververvetting komen vaak tegelijk voor bij dezelfde persoon. Onderzoek toont aan dat tot 47% van de psoriasispatiënten te maken krijgt met niet-alcoholische leververvetting. Dit is een mogelijk levensbedreigende aandoening waarbij vetafzettingen in de lever ontstaan die niet veroorzaakt worden door alcoholmisbruik. Het verband tussen psoriasis en NAFLD is nog niet helemaal duidelijk, maar er lijkt een groot verband te zijn met het metaboolsyndroom. Vooral voor psoriasispatiënten is het extra belangrijk om maatregelen te nemen om het metaboolsyndroom te voorkomen en hun lever gezond te houden.


Het metaboolsyndroom lijkt de oorzaak

Het metaboolsyndroom komt vaker voor bij mensen met psoriasis en het is een risicofactor voor niet-alcoholische leververvetting. Het metaboolsyndroom kenmerkt zich door een combinatie van gezondheidsproblemen waardoor de stofwisseling ernstig verstoord raakt. Dit verhoogt het risico op o.a hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en het wordt geassocieerd met een versnelde veroudering. Bij het metaboolsyndroom zijn er ten minste drie van de vijf volgende criteria aanwezig. Word je voor een van deze criteria behandeld, dan telt deze ook mee:

  1. Verhoogde bloedsuikerspiegels (hyperglycemie): ≥ 100 mg/dl (5,5 mmol/l)
  2. Hoge triglyceridenniveaus (hypertriglyceridemie): ≥ 150 mg/dl (1,7 mmol/l)
  3. Abdominale obesitas: overmatig buikvet met een taille omvang van 88 cm bij vrouwen en 102 cm bij mannen.
  4. Hoge bloeddruk (hypertensie): ≥ 130/85
  5. Lage HDL cholesterol spiegels: ≥ 50 mg/dl (1,3 mmol/l) bij vrouwen en 40 mg/dl (1,0 mmol/l) bij mannen

In een onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Gastroenterology hebben de onderzoekers een verband gevonden tussen psoriasis en niet-alcoholische leververvetting. Ze hebben ontdekt dat:

  • Psoriasis met niet-alcoholische leververvetting wordt geassocieerd met drie van de vijf criteria van het metaboolsyndroom: hoge bloedsuikerspiegels, hoge triglyceridenniveaus en abdominale obesitas.
  • NAFLD vaker voorkomt bij psoriasispatiënten die obesitas hebben dan bij psoriasispatiënten met een normaal gewicht.
  • Mensen met psoriasis en NAFLD  een hogere bloeddruk hebben dan degenen die deze aandoeningen niet allebei hebben.

Tips en trucs om niet-alcoholische leververvetting te voorkomen

✓ Weinig suiker

Voor energie hebben we suiker nodig (koolhydraten). Door onze leefstijl krijgen we vaak veel te veel suiker binnen wat uiteindelijk kan leiden tot insulineresistentie. De suiker wordt dan niet meer goed door de cellen opgenomen waardoor de bloedsuikerspiegel te hoog wordt, hyperglykemie (criteria van het metabool syndroom). Ook als er meer suiker wordt gegeten dan dat er opgeslagen kan worden neemt de kans op leververvetting toe, want de lever zet deze suiker om in vet.

✓ Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten worden langzamer omgezet in suiker, waardoor de bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt. Ook geven ze een verzadigd gevoel waardoor de kans afneemt dat je tussen de maaltijden door gaat snoepen. Complexe koolhydraten zitten in peulvruchten, quinoa, volkoren granen, zilvervliesrijs, linzen.

✓ Afvallen

Overgewicht geeft een verhoogd risico op (abdominale) obesitas (criteria metaboolsyndroom) waarbij er te veel vet rond de buik zit. Het gevolg is een vergrote kans op insulineresistentie. Verlies gewicht door je calorie-inname te beperken en door meer te bewegen. Daarnaast is het belangrijk om voldoende water of groene thee te drinken. Je kunt de gezondheid van de lever al verbeteren door 10% van je gewicht af te vallen.

✓ Onverzadigde (goede) vetten

Onverzadigde vetten passen in een gezond dieet. Ze hebben een gunstige invloed op onze gezondheid. Dit type vetten zit vooral in plantaardige oliën. Eet en kook vooral voeding met enkelvoudig verzadigde vetzuren zoals extra vierge olijfolie, avocado(olie) en de meervoudig onverzadigde vetten zoals zalm, makreel, zalm en noten.

✓ Natuurlijke onstekingsremmers

Bij psoriasis en leververvetting is er sprake van chronische ontstekingsprocessen (ook bij overgewicht). Er zijn een aantal natuurlijke ontstekingsremmers die deze processen kunnen remmen. In visolie zitten de ontstekingsremmende omega-3 vetzuren eicosapentaëenzuur (EPA) en docosahexaëenzuur (DHA). Ook mariadistel, kurkuma, CBD olie, boswellia serrata en duivelsklauw zijn ontstekingsremmend.

✓ Ondersteun je leverfunctie

Het is belangrijk om goed voor je lever te zorgen en al helemaal als je voldoet aan een van de vijf criteria van het metaboolsyndroom. Je kunt de leverfunctie onder andere ondersteunen met mariadistel, paardenbloem en kurkuma.

✓ Beweeg voldoende

Gebrek aan beweging is een van de belangrijkste oorzaken van het metaboolsyndroom. Alle 5 criteria zijn gerelateerd aan een gebrek aan beweging. Regelmatig bewegen is een voorwaarde om een leververvetting te voorkomen. De gezondheidsraad adviseert minstens 150 minuten per week matig intensief te bewegen. Dagelijks ≥ 30 minuten bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

✓ Stress vermijden

Langdurige stress is niet gezond. Het verhoogt de cortisolspiegel wat leidt tot een verhoging van ontstekingsactiviteit, de bloedglucosespiegel en insulineresistentie. Ook stimuleert het de vetopslag in de buikstreek. Voldoende lichaamsbeweging, voldoende slaap en meditatie kunnen je helpen om de cortisolniveaus laag te houden.

✗ Enkelvoudige (slechte) koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten worden snel omgezet in suiker waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Door de enorme schommelingen in je bloedsuiker en je insulineniveaus ga je te veel eten. Te veel enkelvoudige koolhydraten eten vergroten de kans op overgewicht. Enkelvoudige koolhydraten zitten in wit brood, witte rijst, frisdrank, vruchtensap.

✗ Verzadigde (slechte) vetten en omega-6 vetzuren

Verzadigde vetten zijn ongezond want ze zorgen voor te hoge LDL-cholesterol en triglyceridenniveaus = criteria metaboolsyndroom. Verzadigd vet zit vooral in dierlijke vlees- en zuivelproducten zoals kaas, worst, volle melk, gebak en chips. Beperk ook het gebruik van omega-6 vetzuren zoals zonnebloemolie, maïsolie en palmolie. Omega-6 vetzuren bevorderen ontstekingsreacties.

✗ Zout

Zout is een mineraal dat niet in onze voeding mag ontbreken maar we eten het veel te veel. Het gevolg hiervan kan een te hoge bloeddruk zijn. Natrium is de oorzaak. Hypertensie is een van de criteria van het metaboolsyndroom. Met een natriumarm dieet waarbij je niet meer dan 2,4 mg natrium binnenkrijgt kan de bloeddruk al dalen.

✗ (Overmatig) alcohol

Alcohol verhoogt de kans op leververvetting en andere leverziekten. Alcoholische leververvetting (ALD) is een vorm van leververvetting die wordt veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik. Ervan uitgaande dat de schade nog niet is uitgegroeid tot levercirrose kan onthouding van alcohol ervoor zorgen dat de leververvetting afneemt.

✗ Roken

Roken is ongezond dus stop ermee. Roken bevordert insulineresistentie, het verhoogt de triglyceridenspiegel en het verlaagt de HDL (goed cholesterol)-spiegel.

✗ Medicatie vergeten

Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen vaak hun medicatie overslaan of zelfs helemaal niet innemen. Indien je medicatie krijgt om je bloedsuiker, cholesterolgehalte of  bloeddruk op peil te houden, is het noodzakelijk dat je de voorgeschreven medicatie ook consequent inneemt en dit zeker niet vergeet.

Advertentie

Van toxines word je snel moe. Denk hierbij aan geneesmiddelen, luchtvervuiling, roken en rook, zware metalen, alcohol, vetten, conserveermiddelen, cosmetica, kunstmatige zoetstoffen en kleurstoffen. Het is allemaal gif voor je lichaam waardoor je hoofd eerder moe is. Door je lever te ondersteunen, help je al die stoffen verwijderen. Zonder dat je sloom wordt. Wanneer je lever meer werk moet doen, heeft deze extra voedingsstoffen, water en vitamines nodig om alle overtollige stoffen te verwijderen. Wat niet verwijderd kan worden, wordt opgeslagen. Een detoxkuur reinigt je lever en zorgt ervoor dat deze zijn functies weer optimaal doet.

lever gezond

Shares

Geef als eerste een reactie on "Wat heeft psoriasis met niet-alcoholische leververvetting te maken?"

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*


Shares