Wat is beter: ontbijt na sporten of voor?

Blog-ontbijt-en-sport
Shares

Of je ’s ochtends eerst sport en dan eet of andersom, kan grote invloed hebben op of je gewicht verliest of juist aankomt. Het ontbijt wordt nog steeds gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag, maar eten voordat je gaat sporten is misschien toch niet zo’n heel goed idee. De verrassende uitkomst: ontbijt na sporten is de efficiëntste manier op vet te verbranden.

Eten direct bij het opstaan, als je lichaam helemaal ‘leeg’ is, wordt over het algemeen gezien als goed voor je vetstofwisseling. Met dit uitgangspunt werd een onderzoek uitgevoerd waarbij een groep mannen zes weken lang gevolgd. Een aantal van hen ontbijtte eerst en ging daarna trainen en anderen deden dit precies andersom. Tot ieders verrassing bleek de uitkomst toch anders te zijn dan wat doorgaans wordt aangenomen.

Het onderzoek

hom045

 

De groep van 28 mannen, allen gezond en actief, kreeg voor dit onderzoek een dieet met 50% meer vet en 30% meer calorieën dan zij gewend waren voorgeschreven. Vervolgens werd er gekeken wat 1) geen enkele training voor effect had; 2) het effect van zware training 4x per week na het ontbijt en 3) dat van zware training 4x per week voor het ontbijt (ze mochten alleen water drinken). Het zal niemand verbazen dat degenen die helemaal niets aan sport deden zwaarder werden: gemiddeld bijna 3 kilo. Eerlijk gezegd niet eens zo heel erg veel. Daarnaast bleek dat zij onder meer in die korte periode van anderhalve maand al enige insulineresistentie opbouwden – wat uiteindelijk kan leiden tot diabetes.

Vetstofwisseling

De groep die vóór de work out aten, werd gemiddeld ook zwaarder, alleen veel minder: ongeveer 1,5 kilo en vertoonden dezelfde eerste voortekenen van diabetes. Degenen die eerst gingen sporten en daarna aten, kwamen bijna niet aan van de extra calorieën die ze allemaal binnenkregen. Bovendien hadden zij veel minder moeite met de verbranding van de extra vetten uit de voeding.
De verklaring ligt erin dat juist een letterlijk lege maag (en darmen) na 10 tot 12 uur vasten, je vetstofwisseling bevordert. Trainen voor de lunch heeft daarom veel minder effect, want dan heb je slechts 4 tot 6 uur niets gegeten en is je spijsvertering nog bezig.

Conclusie

’s Ochtends sporten voor je ontbijt is de efficiëntste manier om vet te verbranden. Dus zet je wekker iets vroeger om nog voor je ontbijt je dagelijkse rondje te rennen. Eet je ontbijt op je werk en geniet van een rustige lunchpauze, zonder bezoek aan de gym!

2 Reacties op "Wat is beter: ontbijt na sporten of voor?"

  1. Overal wordt er anders geïnterpreteerd ???? de ene zegt, nooit op een lege maag sporten en jullie zeggen wel, wat moet je nog geloven op de lange duur, het is zo moeilijk te begrijpen, word het ern beetje zat met al dat verschillend gedoe

    • Beste Veerle,
      Het is inderdaad af en toe verwarrend wat nu beter voor je is. Deze blog is geschreven op basis van een Belgisch onderzoek waarin puur werd gekeken naar het effect op de vetverbranding. Deze wordt meer gestimuleerd wanneer je langere tijd (10-12 uur) niet gegeten hebt. Het is misschien geen goed idee om dan een duurloop van een uur te doen, maar ik zou dan bijvoorbeeld een effectieve workout van 15 tot 30 minuten doen.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares