We moeten 14 tot 25x per dag een scheet laten. En dat is maar goed ook!

scheet laten
Shares

De afgelopen tijd stonden darmen en ontlasting volop in de belangstelling. Opvallend in veel informatie was dat de deskundigen stuk voor stuk benadrukten dat het niet laten van winden tot buikpijn leidt. En snel ook. Vooral vrouwen generen zich nogal eens en brengen zichzelf in de problemen doordat ze te weinig scheten laten. Heftige buikpijn kan daardoor regelmatig optreden. Dus, doe jezelf een plezier en laat hem gewoon vliegen. Dit kan er gebeuren door gasvorming in je darmen (want een scheet is niet het enige gevolg):

  1. Boeren en aërofagie (chronisch boeren)
  2. Opgeblazen gevoel
  3. Winderigheid

Oprispingen, boeren, winden, ze wijzen feitelijk allemaal op hetzelfde: gas in je darmen. We hebben het allemaal en het mag dan gênant zijn, in de meeste gevallen is het een volstrekt normale lichaamsfunctie. Een wind bestaat voornamelijk uit: stikstof, zuurstof, kooldioxide, waterstof en methaan. De rest bestaat uit kleine hoeveelheden andere gassen waaronder zwavel. Deze is verantwoordelijk voor het aroma. Maar waar komt al dat gas vandaan? Een deel vindt zijn oorsprong in lucht die ingeslikt wordt met ons voedsel, onze drankjes en ons speeksel. Een ander deel ontstaat als maagzuur reageert met zouten in ons speeksel, en de rest is afkomstig van bacteriën in de darmen waar voedselresten worden afgebroken tot ontlasting.

Het schijnt dat winden van vrouwen het minst aangenaam ruiken. Mannen produceren meer volume, tot wel 2 liter gas per dag.

Waarom ben ik winderig?

Er zijn veel mogelijke oorzaken voor overmatig winden, maar meestal heeft het te maken met het soort voedsel dat we eten. Het kan ook een symptoom zijn van bepaalde aandoeningen, waaronder PDS, gastro-enteritis, diverticulitis, coeliakie en schildklierproblemen. Bij lactose-intolerantie wordt melksuiker (lactose) niet opgenomen zodat het in de darmen terechtkomt waar het de groei van bacteriën die gas produceren bevordert. Over het algemeen echter is gas een deel van ons spijsverteringsstelsel op de volgende manieren:

1 – Boeren en aërofagie (chronisch boeren)

Iedere keer als we eten of drinken slikken we ook lucht. Die lucht kan opgesloten raken in de maag totdat we een boer laten. Te snel eten, kauwgum en koolzuurhoudende drankjes kunnen het probleem verergeren. Aërofagie ontstaat als lucht de slokdarm wordt ingezogen, wat leidt tot herhaald boeren. Mensen die snel zenuwachtig raken en een droge mond hebben kunnen hier last van hebben, omdat het wordt veroorzaakt door een tekort aan speeksel. Iets bitters eten, bijvoorbeeld artisjok, stimuleert de aanmaak van speeksel en kan het probleem voorkomen.

2 – Opgeblazen gevoel

Abdominale distensie, ofwel een opgeblazen gevoel, wordt vaak geweten aan een teveel aan gas in de darmen. Voor mensen met PDS kan een normale hoeveelheid gas al te veel zijn. Het vermijden van koolzuurhoudende drank kan helpen. Probiotica ondersteunen je darmflora en gember helpt je maag tot rust brengen.

3 – Winderigheid

Dit wordt veroorzaakt door gas geproduceerd door bacteriën bij het afbreken van ons voedsel in de darmen. De beruchte bruine boon, maar ook bloemkool en andere koolsoorten kunnen winderigheid veroorzaken omdat de cellulose die ze bevatten niet afgebroken kan worden en dat zorgt weer voor meer gasproducerende bacteriën. Als je meer dan 40 keer per dag een wind laat zou u moeten overwegen minder bonen en kool te eten.

6 tips tegen gas

  • Eet langzamer.
  • Pepermunt, rozemarijn, gember en venkel hebben een carminatieve werking: ze helpen je maag om een teveel aan gas kwijt te raken.
  • Probiotica stimuleren de groei van goede bacteriën in de darm. Een gezonde darmflora bevordert de spijsvertering en voorkomt gas en winden.
  • Artisjok helpt als je last hebt van je maag en veel moet boeren. Het stimuleert de productie van galzouten in de lever en deze zorgen er weer voor dat je darmflora in balans raakt.
  • Het enzym lactase is ook in supplementen verkrijgbaar en helpt je lactose te verteren.
  • Dit moet je niet doen: onverteerbare vezels eten en koolzuurhoudende drankjes drinken.

Geef als eerste een reactie on "We moeten 14 tot 25x per dag een scheet laten. En dat is maar goed ook!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares