In je ondergoed bij 110 onder nul: cryotherapie is hét nieuwe wondermiddel.

koudetraining
Shares

Ben je gek geworden vraag je jezelf af? Nee hoor, het is juist gek als je het niet een keertje probeert. Wat? Drie minuten in je badkleding in een cabine van -110 °C! Het is de nieuwste trend op het gebied van gezondheid. Kou kan je namelijk heel goed gebruiken als ‘health booster’ of om (nog) fitter te worden. Waar het goed voor is?

  1. Versterking van het immuunsysteem
  2. Sneller herstel na inspanning
  3. Verhoogde vitaliteit
  4. Mooiere huid
  5. Gewichtsbeheersing

Volgens Freezlab tenminste, maar ook Wim Hof (The Iceman) heeft met zijn methode de meeste wetenschappers al versteld doen staan. Steeds vaker worden de positieve effecten van blootstelling va het lichaam aan (extreme) kou in de media uitgelicht. Ik besloot dus zelf aan den lijve te ondervinden om te zien of het ook echt de 5 onderstaande gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

Dit doet cryotherapie voor je lijf

1- Versterking van het immuunsysteem

De extreme kou activeert je immuunsysteem en stimuleert de doorbloeding. Daarnaast zorgen de vrijgekomen endorfine en serotonine voor pijndemping en het bekende ‘geluksgevoel’ wat je o.a. ervaart als je een tijdje aan het hardlopen bent. In eerste instantie ontwikkeld voor de bestrijding van pijn en jeuk, bleek deze therapie de ideale behandeling bij pijn door bijvoorbeeld MS, reuma, artrose, jicht, psoriasis en de ziekte van Crohn.

En klopt het? Na 3 minuten ‘bikkelen’ in de kou verlaat ik de cabine en heb ik een paar tellen nodig om weer even tot mezelf te komen. Het ademhalen was niet altijd even fijn, maar dat bleek te liggen aan mijn poging ‘diep’ adem te halen en dat moet je nu juist NIET doen bij -110°C … Maar hé: na een minuut of 5 – ik zit inmiddels op de fiets – voel ik me eigenlijk wel heel erg lekker. Toeval?

Iedere dag koud douchen, op blote voeten lopen en je ademhaling reguleren vormen een prima koude training om vandaag mee te beginnen.

2 – Sneller herstel na inspanning

Cryotherapie is ‘booming’ in de topsport. (Prof)voetballers, schaatsers, wielrenners en basketballers hebben ontdekt dat met behulp van cryotherapie je lichaam sneller herstelt en je minder last ervaart van een zware intensieve training. De extreme kou stimuleert je lichaam om herstelprocessen in gang te zetten. Processen die het van nature in zich heeft. Gelukkig hoef je niet op hetzelfde niveau te trainen als Christiano Ronaldo of Chris Froome om ook de voordelen van cryotherapie te kunnen ervaren. Dit ‘ijsbad 2.0’  is er voor iedere sporter op welk niveau dan ook.

En klopt het? Al een paar weken loop ik met een hardnekkige kuitblessure te sukkelen en behandelingen bij de fysiotherapeut gaan altijd gepaard met flink wat ‘na-pijn’. De dag na de whole body cryotherapie lijk ik toch sneller hersteld te zijn van de ellebogen die mijn kuitspier hebben aangepakt…

3 – Verhoogde vitaliteit

Cryotherapie verhoogt de vitaliteit doordat je bloed wordt opgeladen. Dit zorgt voor een snellere ontgifting en herstel van beschadigd weefsel. In 3 minuten ontstress je, verminder je rugpijn en stijfheid en is een hele dag lang op je benen staan opeens minder zwaar. Ook de naweeën van een jetlag, kater of lusteloosheid zouden tot het verleden moeten behoren.

 En klopt het? Een beetje ‘duffig’ ga ik naar binnen, maar 15 minuten later sta ik vol energie en verfrist weer buiten. En ook de rest van de dag lijkt mijn energiepeil vrij stabiel te blijven. Meestal heb ik rond de klok van 15:30 uur het bekende ‘inkakmomentje’, maar dit blijft wonderwel uit. Vol energie duiken we het weekend in.

4 – Mooiere huid

Cryotherapie ondersteunt de doorbloeding van het lichaam en verbetert de lymfedrainage waardoor het lichaam zichzelf makkelijker ontgift. Door de behandeling wordt de huid grondig gereinigd en worden afvalstoffen effectief afgevoerd: zie het als een natuurlijke detox voor lichaam en huid. En rimpels, hoe zit het daar mee? Door de kouprikkel komt de afbraak van collageen op gang. Het lichaam maakt automatisch nieuw collageen aan, wat de elasticiteit van de huid verhoogt en rimpels vermindert. Daarnaast zou het door een betere doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen ook een gunstig effect op andere huidaandoeningen zoals cellulitis, acne en puistjes.

En klopt het? Tja, afgezien van wat rode blosjes op mijn wangen kan ik hier zelf na één behandeling nog geen eerlijk oordeel over geven. Vrienden doen dat ’s avonds wel en adviseren lachend om nog maar een paar extra behandelingen te doen, voordat ik overweeg mijzelf als covermodel voor Men’s Health aan te melden.

5 – Gewichtsbeheersing

De kou heeft ook een directe invloed op het vetweefsel in ons lichaam. Er bestaan twee soorten vet: witte vetcellen (rond buik, billen en dijen) en bruine vetcellen (die ons lichaam verwarmen). Bij ‘whole body cryotherapie’ verbranden de witte vetcellen als extra brandstof voor de verwarming van het lichaam. Bovendien worden de bruine vetcellen gestimuleerd om het lichaam te verwarmen, zonder dat je ervoor hoeft te bewegen. Door de snelle wisseling in temperatuur wordt de stofwisseling geactiveerd en sterven vetcellen. Ook wordt de spijsvertering geactiveerd en verbrand je met een sessie ook nog eens flink wat calorieën.

En klopt het? Mijn lichaamsgewicht is prima in orde, maar mijn vetpercentage mag nog wel wat worden aangescherpt. Alleen mag ik na één sessie hierin natuurlijk geen wonderen verwachten. Maarrrr, wellicht start ik de aankomende periode met regelmatig sporten, gezond eten én nog een paar sessies in de kou. Misschien dat ik dan toch sneller dan verwacht mijn vrienden kan verrassen met een nieuwe editie van Men’s Health met een wel heel verrassende cover…

Wil je ook aan de slag met ‘koudetraining’, maar vind je whole body cryotherapie toch net even iets te heftig? Deze 3 tips helpen je om aan die kou te wennen:

  1. Eindig je douche met 10-15 seconden koud water. Breid dit langzaam uit tot je uiteindelijk 2 minuten koud water kunt trotseren.
  2. Loop wat vaker op blote voeten. Je merkt dat je sneller went aan de kou.
  3. Let op je ademhaling: adem diep in door je neus en uit door je mond. En let gedurende de dag ook eens op de frequentie van je ademhaling. De meesten van ons komen uit op meer dan 10x in ,-en uitademen, terwijl 6x meer dan voldoende is.

Geef als eerste een reactie on "In je ondergoed bij 110 onder nul: cryotherapie is hét nieuwe wondermiddel."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares