Zeven redenen waarom koolhydraten niet van het menu moeten

Blog-koolhydraten
Shares

Het is waar dat het verstandig is om geen chips, koekjes, snoep en allerlei andere geraffineerde koolhydraten te eten om je buikspieren beter uit te laten komen. Het is echter niet zo dat alle koolhydraten schrappen essentieel is om je streefgewicht te bereiken. Gelukkig maar, want dit moet je bedenken als je alle koolhydraten weglaat:

  1. Je wordt chagrijnig
  2. Je wordt lui
  3. Je wordt dom
  4. Stofwisseling vertraagt
  5. Eerder honger
  6. Langzamer herstel na de training
  7. Je valt niet sneller af

Effecten van te weinig koolhydraten

1- Je wordt chagrijnig

Wanneer je té weinig koolhydraten binnenkrijgt is dat niet alleen slecht voor je lichaam, maar ook voor je geest. Extreme koolhydraatbeperking heeft een negatieve invloed op je humeur.

2- Je wordt lui

Koolhydraten leveren glycogeen dat je spieren nodig hebben om in de sportschool aan de slag te gaan. Zonder voel je je slapper en heb je geen fut om hard te gaan trainen.

3- Je wordt dom

Als je geen koolhydraten eet, zou je weleens dommer kunnen worden. Wanneer er een tekort optreedt, heeft dit invloed op je hersenfunctie en dit vermindert je vermogen om je goed te kunnen concentreren.

4- Stofwisseling vertraagt

Wanneer je je spieren voldoende koolhydraten als brandstof aanbiedt, heeft dit een positieve invloed op je vetstofwisseling. Je lichaam heeft na een workout koolhydraten nodig om de vetverbranding zolang mogelijk op gang te houden. Heb je geen koolhydraten? Dan zullen eiwitten als brandstof worden gebruikt en deze heb je juist weer nodig om je spiermassa op te bouwen.

5- Eerder honger

Koolhydraten met een lage GI, die langzaam verteren, bijvoorbeeld volkorenproducten, komen ook langzamer in je bloed waardoor je veel minder snel weer honger krijgt zoals bij junk food dat veel snelle koolhydraten bevat.

6- Langzamer herstel na de training

Na een training heeft je lichaam ook koolhydraten nodig om te herstellen, je spieren weer op te bouwen en sterker te worden. Neem ongeveer 30 tot 60 minuten na de training een lichte maaltijd die bestaat uit eiwitten en koolhydraten (of kies voor een complete shake). Juist in die periode na de training moet je lichaam gebruiken om voedingsstoffen aan te vullen, je lichaam weer op te bouwen en je spierweefsel te herstellen om weer klaar te zijn voor de volgende sessie.

7- Je valt niet sneller af

Of je nu kiest voor een dieet dat arm is aan koolhydraten of juist uit vooral koolhydraten bestaat, om af te vallen maakt dit niet uit. Wanneer het om koolhydraten gaat, is het van belang dat je meer calorieën verbruikt dan je opneemt.

Weten hoeveel koolhydraten je mag eten?

Het hangt er dus vanaf hoe actief je bent om te bepalen hoeveel koolhydraten je zou moeten eten. Dit zijn de richtlijnen:

Beginnende sporters/zittend leven     1 gram per kg lichaamsgewicht
Gemiddeld actief/fit                                2 gram
Gevorderd/zeer actief                            3 gram

Geef als eerste een reactie on "Zeven redenen waarom koolhydraten niet van het menu moeten"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares