Zeven tips voor je eigen detox (systeem)

Detox
Shares

Ben je futloos en vermoeid? Dan kan het zomaar zijn dat er zich te veel afvalstoffen hebben opgehoopt in je lichaam. Omdat je te veel gedronken hebt, of (te vet) gegeten. Je hoeft dan niet direct naar extreme vormen van detoxen, zoals lange tijd vasten of extreme diëten, te grijpen. Ons lichaam heeft een zeer goed ontwikkeld detoxsysteem dat gifstoffen uit het lichaam verwijdert: je lever en je nieren. Werken je lever en nieren  optimaal, dan merk je dat. Je voelt je lekker schoon en krijgt een energiestoot om weer volop door te kunnen gaan. Zó werkt het: 

  1. Kies gezonde voeding
  2. Eet regelmatig kleine porties
  3. Vermijd geraffineerd en verwerkt voedsel
  4. Drink voldoende (water)
  5. Wees matig met alcohol
  6. Kom in beweging
  7. Blijf ver van extreem

Detoxen is niet ingewikkeld

Je  lichaam is heel goed in staat om toxines die je via de voeding binnenkrijgt of die tijdens de stofwisseling ontstaan, te verwijderen en uit te scheiden. De lever is het eerste station. Hier komen alle schadelijke stoffen die je binnenkrijgt terecht voordat ze naar de rest van je lichaam gaan. De stoffen worden afgebroken en als niet-schadelijke bijproducten uitgescheiden. Sommige producten gaan hierna naar de galvloeistof en komen via de galblaas in de darm en vervolgens in de ontlasting. Andere afvalproducten gaan naar de nieren – je hebt er 2 die beide ongeveer 180 liter bloed per dag zuiveren – en plas je uit.

Je kunt wel helpen om de detoxorganen in topconditie te houden.  Hiervoor hoef je geen ingewikkelde diëten of detoxkuren te doen. Als je onderstaande tips volgt, zul je al snel optimaal profiteren van de voordelen van je eigen detoxsysteem.

7 tips om te detoxen

1-Kies gezonde voeding

Twee ons groente en twee stuks fruit per dag zorgen voor veel vitamines en mineralen en voor de broodnodige vezels voor goed werkende lever en nieren. Cysteïne is van belang voor het ontgiftingsproces van de lever en beschermt tegen beschadiging door toxines. Het bevat zwavel wat essentieel is voor een gezonde lever. Je vindt het onder meer in uien, asperges en kruisbloemige, groene groenten.

2-Eet regelmatig kleine porties

Dit helpt je lever om het bloedsuikergehalte gelijkmatig te houden. Alles wat je eet komt via je bloed eerst langs je lever en die kan het beter aan als dit in kleinere porties is in plaats van een grote hoeveelheid tegelijk.

3-Vermijd geraffineerd en verwerkt voedsel

Met name de zoetstof fructose is een zware belasting voor je lever. Het kan niet door je cellen worden opgenomen en moet in je lever verwerkt worden. Het heeft daar een effect dat vergelijkbaar is met dat van alcohol en te veel heeft dezelfde schadelijke gevolgen.

4-Drink voldoende (water)

Probeer iedere dag 2-3 liter te drinken, water of kruidenthee. Je hebt het nodig om de gifstoffen weg te spoelen. Wanneer je veel drinkt, is dat ook goed voor het functioneren van je darmen. Je maakt helemaal een goede start door ’s ochtends een detoxdrankje te nemen met stoffen, zoals mariadistel, die de functie van je lever ondersteunen.

5-Wees matig met alcohol

Een overmaat aan vet in de levercellen, leververvetting, kan veroorzaakt worden door overmatig alcoholgebruik gedurende een lange tijd. Hoewel het niet voor alle leverziekten verantwoordelijk is, kun je toch maar beter matig zijn met alcohol en niet meer dan 2 à 3 glazen per dag drinken. Liever minder.

6-Kom in beweging

Heb je een beroep waar je veel bij zit? Dan kan dit leiden tot een trage vertering, een ‘vol’ gevoel en zelfs obstipatie, waardoor de afvalverwijderingsroute van de lever wordt gestremd. Iedere dag een half uur bewegen (wandelen, fietsen, sporten) houdt je darmen in beweging en zorgt voor een soepele vertering. Probiotica ondersteunen de darmwerking doordat ze helpen om een goede balans tussen nuttige en slechte bacteriën vast te houden.

7-Blijf ver van extreem

Een extreme detox kan niet werken, omdat je lichaam dan ook geen voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn om dit proces goed te laten verlopen. Het is belangrijk om lever en nieren, je organen die voor de dagelijkse ontgifting zorgen, in conditie te houden. In het kort houdt dit in dat je de gezonde levensstijl moet nastreven die we bij de punten 1 t/m 6 genoemd hebben.

Geef als eerste een reactie on "Zeven tips voor je eigen detox (systeem)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares