Zink

Blog zink
Shares

Het mineraal zink is is nodig voor de vorming van meer dan 100 verschillende enzymen en zo van essentieel belang voor allerlei belangrijke processen die in ons lichaam plaats vinden.  We hebben er niet zoveel van nodig, maar het is wel een van de belangrijkste sporenelementen. Over het algemeen kunnen we voldoende zink uit onze voeding halen, maar het vermoeden bestaat dat er veel vaker tekorten voorkomen dan nu wordt aangenomen. 

Dit doet zink:

  1. ondersteunt de vruchtbaarheid
  2. ondersteunt het immuunsysteem
  3. beschermt tegen vrije radicalen
  4. stimuleert de productie van testosteron
  5. ondersteunt de productie van insuline
  6. ondersteunt groei en celdeling
  7. verbetert het geheugen
  8. vermindert de symptomen bij ADHD
  9. bevordert positieve stemming

Dagelijks 7-9 mg zink

Op dit moment heeft de Gezondheidsraad voor volwassenen een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 7 milligram vastgesteld voor vrouwen en 9 milligram voor mannen. Als veilig maximum wordt 25 milligram aangehouden.

Bronnen van zink

In oesters zit de hoogste concentratie zink. Verder komt het ook voor in andere dierlijke, eiwitrijke voeding, zoals vlees, eieren, gevogelte, vis, overige schaal- en schelpdieren en in zuivelproducten. Daarnaast zit het in plantaardige voeding: volkoren granen, peulvruchten, bonen en noten. Zink wordt het beste opgenomen uit dierlijke bronnen.

Tekorten

Men vermoedt dat er veel meer zinktekorten voorkomen, dan bekend is. Ons voedingspatroon bevat over het algemeen vrij weinig zink dus suppletie kan een manier zijn om voldoende binnen te krijgen. Vooral ouderen moeten hier alert op zijn, omdat ze vaak minder zink via de voeding binnenkrijgen en de zinkabsorptie afneemt met de jaren. Andere risicofactoren voor een tekort zijn onder andere:

  • roken
  • alcohol
  • infecties
  • anticonceptiepil
  • medicijnen
  • vegetarisme en veganisme
  • koolzuurhoudende frisdranken (door fosfaten)
  • verwondingen en chirurgische operaties
  • intensief sporten

Zink heb je nodig voor:

1-Vruchtbaarheid

Zink speelt een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid van mannen. Het bepaalt voor een groot gedeelte de beweeglijkheid van het sperma, want het is nodig voor de ontwikkeling van de staart van zaadcellen. Wil het maar niet lukken om zwanger te worden? Zorg dan dat je als man voldoende zink binnenkrijgt. Traag zaad zou weleens de oorzaak kunnen zijn en wellicht kun je dit zelf oplossen nog voordat je je zaad laat onderzoeken.

2-Immuunsysteem

Zink is van essentieel belang voor een sterk immuunsysteem. Kleine tekorten hebben hier al veel invloed op. De productie van T-lymfocyten is afhankelijk van voldoende zink. Dit is een type afweercellen dat in de thymus aangemaakt wordt en een rol speelt in de cellulaire afweer waarbij specifieke antigenen worden aangepakt die infecties kunnen veroorzaken (bacteriën, virussen of schimmels). Heb je last van je keel of een verkoudheid? Uit onderzoek is gebleken dat extra zinksuppletie het ziekteverloop kan verkorten. Neem bij beginnende keelpijn direct een zuigtablet met zink. Hierdoor worden celreceptoren bezet en kan het verkoudheidsvirus zich niet vermenigvuldigen.

3-Vrije radicalen

Voldoende zink ondersteunt de aanpak van vrije radicalen. Het is een co-enzym van het enzym superoxidedismutase (SOD) dat een belangrijke antioxidant is. Antioxidanten beschermen tegen vrije radicalen die door allerlei processen in ons lichaam en door externe factoren, zoals roken, straling en milieuvervuiling, vrijkomen en cellen kunnen beschadigen.

4-Testosteron

Zink ondersteunt de productie van testosteron. Dit anabole hormoon zorgt voor betere sportprestaties en een toename van spiermassa en spierkracht. Het wordt dan ook wel natuurlijke doping genoemd. De reden waarom sporters vaak proberen om een hoge testosteronspiegel te behouden. Juist zij hebben vaak een tekort aan zink omdat tijdens het sporten veel van het mineraal verloren gaat, onder andere door zweten. Sport je veel? Houd dan je zinkinname extra in de gaten.

5-Insuline

Zink is een bouwsteen van insuline en het ondersteunt de aanmaak en afgifte hiervan in de alvleesklier. Ook draagt het bij aan de insulinegevoeligheid op celniveau. De alvleesklier verbruikt veel zink en bij een zinktekort gaat de insulineactiviteit achteruit. We hebben insuline nodig om glucose in onze cellen te brengen zodat deze omgezet kan worden in energie. Uit onderzoek is gebleken dat een hoge dagelijkse inname van zink de kans op diabetes type 2 vermindert. Bij diabetes type 2 blijft er te veel glucose in het bloed zitten omdat de cellen niet voldoende reageren op insuline (insulineresistentie). Natuurlijk is zink alleen niet de oplossing hiervoor, maar het helpt wel als je ook een gezonde levensstijl hebt met veel beweging.

6-Groei en celdeling

We hebben zink nodig voor de celdeling. Onze lichaamscellen vernieuwen zich constant en door een tekort aan zink kan dit proces verstoord worden. Na operaties of bij het herstel van wonden aan de huid is het belangrijk te zorgen voor voldoende zink omdat dit het herstel bevordert. Voor kinderen is het belangrijk voldoende zink binnen te krijgen omdat het nodig is voor een normale groei.

7-Geheugen

Zink is van essentieel belang voor een goede hersenfunctie, onder andere met betrekking tot de ontwikkeling en de werking van onze hersenen. In de hippocampus (leer- en geheugencentrum) worden hoge concentraties zink aangetroffen. Voor het vormen van herinneringen is het belangrijk dat de neurotransmitters goed met elkaar communiceren en daar is voldoende zink voor nodig.

8-ADHD

ADHD is een gedragsstoornis met als symptomen hyperactiviteit, rusteloosheid, concentratieproblemen en impulsief gedrag. Kinderen met ADHD hebben vaak een laag zinkgehalte. Uit onderzoek is gebleken dat zinksuppletie bij veel kinderen een positieve gedragsverandering teweegbrengt. Dit komt doordat zink een rol speelt bij de regulatie van de neurotransmitter dopamine. Een tekort aan deze neurotransmitter wordt in verband gebracht met ADHD.

9-Positieve stemming

Dopamine heeft ook veel invloed op onze stemming. Het wordt wel het gelukshormoon genoemd. Mensen die aan depressiviteit lijden, hebben vaak lage dopamine- en zinkgehaltes. Extra zinkinname kan depressiviteit voorkomen of eraan bijdragen dat je je sneller weer happy gaat voelen. Veel en langdurige stress kan aanleiding zijn tot depresiviteit. Heb je veel stress? Dan is je zinkbehoefte hoger en doe je er goed aan om erop te letten dat je voldoende inname hebt.

Heb je extra zink nodig?

Indien je zinkinname via de voeding niet toereikend is of wanneer je extra risico op een tekort loopt, kan extra inname via suppletie van een hoogwaardige multivitamine of zinksupplement zinvol zijn. Zink is verkrijgbaar als zinkcitraat, -picolinaat, -methionaat of zinkgluconaat. Deze laatste vorm is het best opneembaar.

Geef als eerste een reactie on "Zink"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares