Zitten is het nieuwe roken en zóóóó slecht voor je lever

Blog nafld
Shares

Zit je het grootste deel van de dag? Dat is echt slecht en niemand die dat tegen zal spreken, maar toch blijven we steeds vaker zitten: op ons werk, in de auto of op de bank achter het scherm van onze keuze. Zelfs als je regelmatig sport, maar verder veel tijd zittend doorbrengt, is dat schadelijk. De cijfers op een rijtje:

  • Vergeleken met mensen die 4 uur per dag zitten, loop je als je meer dan 11 uur op je achterwerk doorbrengt 40% meer risico om binnen nu en 3 jaar te overlijden!
  • Heb je zittend werk – en nu al meer dan 10 jaar – dan loop je 2x meer kans om dikkedarmkanker te ontwikkelen vergeleken bij degenen die geen zittend beroep hebben.
  • Zit je langer dan 5 uur op een dag? Dan heb je tot 9% meer kans op niet-alcoholische leververvetting; ook als je elke dag beweegt en zelfs wanneer je BMI normaal is.
  • Hoe langer je zit, hoe korter je levensverwachting, zelfs als je regelmatig beweegt.

We zitten gewoon te veel. En dat is moeilijk te doorbreken. Onlangs bleek bovendien uit onderzoek dat als je regelmatig opstaat tijdens je werk, je bovendien veel meer calorieën verbrandt. Op jaarbasis ongeveer net zo veel als iemand die een marathon loopt. Daarnaast loop je meer kans op: hartziektes, diabetes, obesitas, kanker, depressies, spier- en gewrichtsklachten en zoals onlangs in onderzoek is aangetoond: niet-alcoholische leververvetting.

Je spreekt van niet-alcoholische leververvetting, wanneer de stapeling van vetten in je lever niet wordt veroorzaakt door (overmatig) alcoholgebruik. Het is een vervelende aandoening die kan leiden tot cirrose van je lever en zelfs kanker. We moeten er dus alles aan doen om te proberen dit te voorkomen.

Waarom het niet verrassend is dat NA-leververvetting toeneemt

  1. Na 30 minuten zitten, is je stofwisseling 90% langzamer geworden. De enzymen die ervoor zorgen dat slecht vet uit je bloedvaten naar je spieren wordt getransporteerd om verbrand te worden, gaan ook langzamer werken.
  2. Na 2 uur is het percentage goed cholesterol 20% lager.
  3. Wanneer je 5 minuten opstaat en rondloopt is dit genoeg om je stofwisseling en vettransport weer op gang te brengen.
  4. Naar schatting (van de WHO) beweegt 95% van de volwassenen te weinig en komt niet aan 5×30 minuten lichaamsbeweging per week. Samen met het feit dat er steeds meer zittend werk is, we ook zitten als we ons met social media bezighouden (vele uren per dag) en dat het binge-kijken van allerlei t.v.series hand over hand toeneemt, zal het probleem voorlopig eerder groter dan kleiner worden.

Wat moet je doen?

Behalve gezond eten, af en toe je lever eens flink schoon blazen met een detox en regelmatig bewegen, is het nu tijd om ook tijdens je werkdag af en toe aan je lever te denken. Elke paar uur opstaan en rondlopen moet gewoon worden (al was het maar in je koffie-, lunch- en theepauze) en zou weleens een van de beste (en simpelste) manieren kunnen zijn om vetophoping in de lever tegen te gaan.

Dus: verbreek de band tussen je billen en je stoel, sta op en doe iets goeds voor je lever!

 

 

 

Geef als eerste een reactie on "Zitten is het nieuwe roken en zóóóó slecht voor je lever"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares