Zo heb je iedere dag energie genoeg

iedere dag energie
Shares

Te weinig energie? Deze routines kunnen je helpen om het meeste uit iedere dag te halen:

  1. Rustig wakker worden is een goed begin, maar slaap niet te lang
  2. Begin je dag met een detoxdrankje
  3. Eet bij je ontbijt veel complexe koolhydraten
  4. Zorg voor zoveel mogelijk frisse lucht
  5. Vul je voeding aan als je denkt dat je iets te kort komt
  6. Aromatherapie om te ontspannen of om je een opkikkertje te geven
  7. Kom van die bank en ga bewegen
  8. Ga hardlopen
  9. Zorg voor je gewrichten
  10. Drink de hele dag voldoende
  11. Werk aan je spieren
  12. Streef naar een goede nachtrust

1-Rustig wakker worden is een goed begin, maar slaap niet te lang

Dit kan met een daglichtlamp of met het oplopende rinkelen van je mobiele telefoon (wél in vliegtuigstand ’s nachts). Je zult zien dat je dag zo veel prettiger begint dan met keihard gerinkel of gepiep van je wekker in een donkere kamer. Lang slapen en in bed luieren, kunnen je bioritme helemaal in de war sturen. Doe je dit bijvoorbeeld in het weekend, dan zul je op maandag extra moe zijn. En dit verschuiven gaat echt sneller dan je denkt. Heb je moeite om je ritme vast te houden, dan kan melatonine daar bij helpen.

2-Begin je dag met een detoxdrankje

Dit ondersteunt je lever en geeft je een oppeppertje in de ochtend. En bijkomend voordeel is dat je direct ook je eerste vocht van de dag binnen hebt.

3-Eet bij je ontbijt veel complexe koolhydraten

Dit zorgt ervoor dat je energieniveau veel gelijkmatiger is en dat je ook niet opeens instort, zoals dat met zoetigheid wel kan gebeuren. Kies voor havermoutpap, muesli of volkoren brood. Ook fruit is prima bij het ontbijt. Heb je écht geen tijd? Een banaan bijvoorbeeld, is ook goed om ’s ochtends op gang te komen. Of kies een met koolhydraten, maar zonder suiker. Koolhydraten zorgen er bovendien voor dat het gelukshormoon serotonine vrijkomt. En wie wil dat nou niet?

4-Zorg voor zoveel mogelijk frisse lucht

Blijf in je lunchpauze niet de hele tijd binnen, maar ga lekker wandelen. We zijn echt een volkje van ‘achter je bureau’-eters, maar beter is het om echt even pauze te nemen. Wanneer je even helemaal iets anders doet, verlaagt dit het cortisolgehalte en kun je beter ontspannen.

5-Vul je voeding aan als je denkt dat je iets te kort komt

Calcium en magnesium zijn goed voor het functioneren van zenuwen en spieren, waardoor het moeilijker wordt om te ontspannen of te slapen. En een goede nachtrust is een must om fit en vol energie de dag door te komen. Vitamine B is daarbij ook nodig voor je energie.

6-Aromatherapie ontspannen of iedere dag energie

De kracht van essentiële olie kun je op verschillende manieren toepassen: in een geurbrander, als wierook of in een massageolie. Kies bij vermoeidheid rozemarijn, citroen en sinaasappel zijn opwekkend, pepermunt helpt je door een geestelijk dipje en om te ontspannen is lavendel heerlijk.

7-Kom van die bank en ga bewegen

Dit heeft zo veel goede kanten. Het is uiteraard zou ik haast zeggen, goed voor je figuur, maar ook voor je stemming én voor je hersenen. Het is aangetoond dat je hersenen beter functioneren wanneer je veel beweegt. Sterker nog, het blijkt dat je stof beter tot je neemt als je tegelijkertijd lichaamsbeweging hebt. Je kunt je hersencellen beschermen en in conditie houden met essentiële vetzuren in visolie, goed voor je hersenen en je humeur.

8-Ga hardlopen

Het mooie hiervan is dat iedereen het kan doen. Het maakt niet uit of je in een goede conditie bent of niet. Ook je gewicht mag geen belemmering zijn: trek je hardloopschoenen aan en ga de deur uit. Loop in je eigen tempo en overdrijf het in het begin niet. Maak een schema met realistische doelstellingen.

9-Zorg voor je gewrichten

Wanneer je steeds grotere afstanden gaat lopen, krijgen je gewrichten meer te verduren. Zeker als je dit op een harde ondergrond, zoals de straat, doet. Glucosamine is echt niet alleen voor ouderen. Iedereen heeft deze natuurlijke bouwstof van kraakbeen, gewrichtsbanden en pezen nodig. Neem je ook wat extra vitamine C dan is dit goed voor de conditie van je pezen. Het helpt om soepel te blijven bewegen.

10-Drink de hele dag voldoende

Als je vochtgehalte op peil is, functioneer je beter en houd je je werk of sport langer vol. Thee, koffie, water en zoveel mogelijk ongezoete drankjes. Energiedrankjes zonder suiker en aangepast aan jouw behoefte helpen ook om het langer vol te houden. Ook krijg je een oppepper van een koud groenetheedrankje.

11-Werk aan je spieren

Spieren verbranden meer energie dan vet. Zelfs als je niet beweegt, maar rust. Bovendien is spierweefsel goed voor je testosterongehalte, waardoor je je ook fitter en energieker voelt. Een aantal malen per week fitnessen, op je eigen niveau en wanneer het jou uitkomt, ondersteunt de spieropbouw. Wil je hier nog meer profijt van hebben? Dan kun je dit ondersteunen met eiwitten of aminozuren.

12-Streef naar een goede nachtrust

Voorwaarde om iedere dag energie voldoende te hebben, is wel de hele nacht lekker slapen en ’s avonds niet te lang wakker liggen.

 

Geef als eerste een reactie on "Zo heb je iedere dag energie genoeg"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares