Zoete aardappelen: vergeten groenten die je bloedsuikerspiegel stabiliseren

vergeten groenten
Shares

Je ziet ze steeds meer in de schappen liggen: vergeten groenten. Het zijn wortels en knollen in allerlei kleuren en maten. Ze bevatten veel antioxidanten en hebben een hoog bètacaroteengehalte en helpen het immuunsysteem bij het tegengaan van verkoudheid en griep. Rode bieten en wortelen werken mogelijk preventief tegen welvaartsziekten en aardappelen bevatten veel vitamine B6. Goed voor zenuwstelsel, lichaamsfuncties en uithoudingsvermogen. En het is ook nog eens goed voor je bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte.

Vergeten groente uit de oven: oranje boven!

Zoete aardappelen vormen een van de gezondste bronnen van zetmeel. Vooral de oranje variant is lekker zoet. In feite is het geen aardappel, maar het heeft wel deze vorm, vandaar de verwarrende naam. De zoete aardappel is een knol. Het is een ‘anti-diabetisch’ voedingsmiddel, omdat het helpt bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel en het verminderen van de insulineweerstand.

Dit heb je nodig voor 4 personen

1 grote zoete aardappel; 1⁄2 bos wortelen (per stuk zo groot mogelijk); 2 verse rode bieten; versgemalen zwarte peper; extra-virgine olijfolie; verse basilicum.

Zo maak je het

  1. Verwarm de oven voor op 190ºC/gasstand 5. Boen de aardappel schoon, was de wortelen, haal uiteinden eraf en schil ze. Verwijder de uiteinden van de de rode bieten. Snijd alle groenten in plakjes van 1 cm dik.
  2. Leg de gesneden groenten op een bakplaat (bij voorkeur op bakpapier om te voorkomen dat ze vastkoeken). Sprenkel er olijfolie over en breng op smaak met versgemalen zwarte peper. Plaats 20 à 30 minuten in de oven. Controleer voor het serveren met een vork of de groenten zacht zijn.
  3. Lekker met met kip.

Geef als eerste een reactie on "Zoete aardappelen: vergeten groenten die je bloedsuikerspiegel stabiliseren"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares