Zoete aardappelen: vergeten groenten die je bloedsuikerspiegel stabiliseren

vergeten groenten
Shares

Je ziet ze steeds meer in de schappen liggen: vergeten groenten. Het zijn wortels en knollen in allerlei kleuren en maten. Ze bevatten veel antioxidanten en hebben een hoog bètacaroteengehalte en helpen het immuunsysteem bij het tegengaan van verkoudheid en griep. Rode bieten en wortelen werken mogelijk preventief tegen welvaartsziekten en aardappelen bevatten veel vitamine B6. Goed voor zenuwstelsel, lichaamsfuncties en uithoudingsvermogen. En het is ook nog eens goed voor je bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte.

Advertentie

informatie

Vergeten groente uit de oven: oranje boven!

Zoete aardappelen vormen een van de gezondste bronnen van zetmeel. Vooral de oranje variant is lekker zoet. In feite is het geen aardappel, maar het heeft wel deze vorm, vandaar de verwarrende naam. De zoete aardappel is een knol. Het is een ‘anti-diabetisch’ voedingsmiddel, omdat het helpt bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel en het verminderen van de insulineweerstand.

Dit heb je nodig voor 4 personen

1 grote zoete aardappel; 1⁄2 bos wortelen (per stuk zo groot mogelijk); 2 verse rode bieten; versgemalen zwarte peper; extra-virgine olijfolie; verse basilicum.

Zo maak je het

  1. Verwarm de oven voor op 190ºC/gasstand 5. Boen de aardappel schoon, was de wortelen, haal uiteinden eraf en schil ze. Verwijder de uiteinden van de de rode bieten. Snijd alle groenten in plakjes van 1 cm dik.
  2. Leg de gesneden groenten op een bakplaat (bij voorkeur op bakpapier om te voorkomen dat ze vastkoeken). Sprenkel er olijfolie over en breng op smaak met versgemalen zwarte peper. Plaats 20 à 30 minuten in de oven. Controleer voor het serveren met een vork of de groenten zacht zijn.
  3. Lekker met met kip.

Advertentie

HET AMISET HERSTELPAKKET
Je vraagt veel van jezelf. Geen probleem, maar opeens valt alles je zwaar en krijg je moeite om met sporten bij te blijven. Neem je wat gas terug of geef je je lichaam wat het nodig heeft? En dat is optimaal herstel met eiwitten en glutamine en ondersteuning van de weerstand met zink. Immers, je spieren hebben na het sporten extra goede voeding nodig als je wilt dat ze herstellen en groeien. Anders word je na een dag of 2 moe en is de sportschool echt wel het laatste waar je aan denkt. Kwalitatief hoogwaardige aminozuren en eiwitten geven je spieren de bouwstoffen die ze nodig hebben om beschadigde spiervezels (die ontstaan altijd door intensief sporten) te herstellen en sterker en langer te maken. Wanneer je vermoeid bent, kan glutamine het verschil maken. Intussen zorgt magnesium voor spierontspanning, waardoor het herstel makkelijker is. Zink is nodig voor de celopbouw en draagt bij aan je weerstand, die anders door veel sporten minder zou kunnen worden.  Het Amiset Herstelpakket geeft je alles wat je nodig hebt. Het bestaat uit YOLO, Hard Body en Magnesium. 
Shares

Reageer op dit artikel

avatar
500

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
Abonneren op
Shares