Zwanger worden? Een gezonde lever is essentieel voor je vruchtbaarheid

Blog-lever-en-vruchtbaarheid-2
Shares

Op de vraag welk orgaan verantwoordelijk is voor het afbreken en uitscheiden van allerlei toxines wordt afwisselend geantwoord met darmen, lever of nieren. Lees je mijn blog regelmatig, dan weet je dat het de tweede is. Je lever is wat je zou kunnen noemen een meester in het ontgiften, een chemische fabriek die voor een groot deel bijdraagt aan je algehele gezondheid en zeker als je zwanger wilt worden heel belangrijk is want een goede leverfunctie is een must voor de vruchtbaarheid. Je lever bepaalt mede de omzetting van hormonen. 

De taken van de lever kun je splitsen in:

  1. Het omzetten van voedsel, dranken en de lucht die we inademen (inclusief wat er allemaal mee ons lichaam inkomt met deze ingeademde lucht) in essentiële vitamines, mineralen, enzymen en andere voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft als bouw- en brandstof en voor onze afweer.
  2. De afbraak en uitscheiding van toxines en te veel aanwezige hormonen.

De lever doet zijn werk door:

  • Toxines uit het bloed te filteren met een snelheid van ongeveer 1 liter per minuut.
  • De productie van galvloeistof dat je lichaam helpt om vetten af te breken en obstipatie tegengaat.
  • De omzetting van te grote hoeveelheden hormonen en zorgen voor hormonaal evenwicht.
  • Ondersteuning van een gezonde afweerfunctie.
  • De productie van interferon, een eiwit dat belangrijk is in de natuurlijke afweer van ons lichaam.
  • Vitamines, mineralen en enzymen op te slaan tot het moment waarop we deze nodig hebben.
  • Aminozuren om te zetten in glucose voor de energieproductie.

Wanneer je lever overbelast is en minder functioneert, kun je allerlei klachten krijgen die vaak geweten worden aan je hormonen: vermoeidheid, slechte spijsvertering, huidproblemen, gewichtstoename, depressieve buien, boos en geïrriteerd zijn. Een slecht functionerende lever wordt vaak veroorzaakt door een eetpatroon met te weinig vezels en verse groente en te veel melkproducten, vet vlees, olie, alcohol en geraffineerde suikers. Ook herhaaldelijk pijnstillers uit de groep van de niet-steroïde ontstekingsremmers, antibiotica en kalmeringsmiddelen, alsmede blootstelling aan toxines uit het milieu en chemicaliën kunnen bijdragen aan slecht functioneren van je lever.

Zwanger worden? Zo kun je zelf je leverfunctie én je vruchtbaarheid beïnvloeden                              

Onze lever is een fantastisch orgaan! We mogen van geluk spreken dat hij in staat is om zichzelf te vernieuwen en herstellen. Afhankelijk van de conditie kan het even duren – van drie maanden tot een jaar – voor hij hersteld is. De twee belangrijkste componenten in je lever-verbeterings-programma zijn de juiste voeding en beweging. Zonder deze twee lukt het niet.

Voeding

Do’s:

  • Verse groente die rijk zijn aan chlorofyl en de lever een oppepper geven, zoals zeewier en donkere bladgroente
  • Vezels die overmatige hoeveelheid gal absorberen, uitscheiding van hormonen bevorderen. Denk aan volkorenbrood, bonen en groentes
  • Magere eiwitten uit groente, noten en zaden
  • Kaliumrijk voedsel, zoals gedroogd fruit.
  • Zwavelrijke producten: knoflook, uien, scharreleieren, kruisbloemige groente (bijvoorbeeld broccoli)
  • Voeding met veel enzymen en probiotica zoals ‘levende’ yoghurt en kefir.
  • Water, liefst gefilterd eventueel met wat uitgeknepen citroensap erin. Drink 6-8 glazen per dag.
  • Bittere voeding om de vertering te stimuleren: artisjok, bietjes, radijsjes (ook het groen), andijvie en rucola.
  • Gojibessen zijn lekker en bevatten antioxidanten die de leverfunctie ondersteunen bij de bevordering van een gezonde hormonale balans.
  • Mariadistel ondersteunt leverherstel, helpt de reinigende werking en is goed voor de productie van gal en voor de vertering.
  • Choline is een B-vitamine waarvan bekend is dat het de lever helpt om zelf geen vetten op te slaan. Je vindt het in eieren, gist, zemelen, zalm (wilde), bloemkool, spruitjes, linzen en pinda’s.

Don’ts:

  • Alcohol
  • Frisdrank
  • Geraffineerde (witte) suiker
  • Geraffineerd (wit) graan
  • Gefrituurd voedsel met veel verzadigd en/of transvet

Beweging

Zowel je lever als je voortplantingsorganen hebben baat bij een goede doorbloeding voor de continue aanvoer van zuurstof. Lichaamsbeweging zorgt hiervoor. Bovendien ga je ervan zweten en met dit vocht verlaten ook toxische stoffen je lichaam. Dit effect kunt je ook bereiken met een bezoek aan de sauna of een Turks stoombad. Sporten in gezonde buitenlucht is nog beter omdat je dan meer zuurstof opneemt.

Stress

Je lever heeft een gezonde hoeveelheid stresshormonen nodig om goed te kunnen functioneren en bovendien draagt dit ook bij aan de productie van geslachtshormonen. Cortisol bijvoorbeeld vergroot de capaciteit van je lichaam om met stress om te gaan en het verbetert het uithoudingsvermogen en de energieproductie door dat het de omzetting van aminozuren in glucose in je lever bevordert. So far so good zou je denken. Aan de andere kant kan echter een te hoog cortisolgehalte leiden tot chronische stress, de werking van geslachtshormonen inhiberen en zelfs de ovulatie remmen evenals seksuele activiteit en de kwaliteit van sperma. Yoga of een stukje hardlopen kunnen heel ontspannend zijn en je helpen om stress de baas te blijven. Het is natuurlijk niet 100% realistisch om te denken dat je helemaal volgens deze inzichten zou kunnen leven. Je wilt immers ook lekker leven! Toch moet je bedenken dat met al deze adviezen in je achterhoofd je zeker een beter afgewogen keuze kunt maken wanneer je inkopen gaat doen. Onze ‘normale’ voeding is niet de allerbeste keuze voor een gezonde lever. Zeker als je zwanger wilt worden is het de moeite waard om deze richtlijnen (deels) te volgen. Breng kleine veranderingen aan, stapje voor stapje, in je eigen routines om te kijken wat jij beslist wel en wat je beslist niet wilt doen voor een betere lever.

Geef als eerste een reactie on "Zwanger worden? Een gezonde lever is essentieel voor je vruchtbaarheid"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares