Zwanger worden? Streef naar gezonde BMI en 6 andere tips

Blog-zwanger-worden
Shares

Uitstelmoeder. Ik heb het even opgezocht. Het is een woord dat voor het eerst officieel gesignaleerd is in 2002. Het betekent gewoon wat er staat: vrouw die moederschap uitstelt. Niks mis mee, ik heb het zelf ook gedaan (ruim vóór 2002, dat dan weer wel), maar het bemoeilijkt de conceptie wel. Je wordt er met de jaren nu eenmaal niet vruchtbaarder op.

Behalve de hogere leeftijd (ook van mannen), zijn stress en een toenemend aantal vrouwen met overgewicht de boosdoeners. Daarna schort er nog wel eens wat aan ons voedingspatroon. Aan iedereen die zwanger wil worden, zou ik willen zeggen: begin met je lichaam goed voor te bereiden en doe er alles aan om je vruchtbaarheid te vergroten. Je leeftijd kun je helaas niet meer terugdraaien, maar de overige factoren kun je zeker beïnvloeden, voordat je de gang naar de huisarts maakt.

Tips die werken voor je vruchtbaarheid

  1. BMI tussen 18,5 en 24,9
  2. Ontstressen
  3. Oxidatieve stress tegengaan
  4. De juiste dingen eten
  5. Zink
  6. Vitamine B-complex
  7. Antioxidanten

1-  BMI tussen 18,5 en 24,9

Zowel bij ondergewicht als bij overgewicht krijg je te maken met verminderde vruchtbaarheid. Overgewicht komt verreweg het vaakst voor. Ligt jouw BMI tussen 35 en 40? Dan daalt je vruchtbaarheid alleen op basis daarvan met ruim 25%. BMI boven de 40? Dan is dit zelfs meer dan 40%! Je BMI reken je uit door je gewicht in kilogram te delen door je lengte in meters in het kwadraat: bijvoorbeeld 63 kg/(1,68 m)2.

Hoe komt het dat overgewicht een rol speelt?
– Hormoonhuishouding Vrouwen die te zwaar hebben meer buikvet en daarin worden hormonen aangemaakt, naast de hormonen die in de geslachtsorganen geproduceerd worden. Hierdoor raakt je hormoonhuishouding ontregeld waardoor je oestrogeengehalte stijgt. Dit heeft weer invloed op je hersenen, waardoor er weer andere hormonen vrijkomen. Uiteindelijk is het resultaat dat de eiblaasjes onvoldoende tot ontwikkeling komen. Ongeveer 50% van de te dikke vrouwen ontwikkelt deze storing in de hormoonhuishouding.
– Suikerstofwisseling ook deze is verstoord als je te dik bent. Dit komt omdat bij overgewicht je meer insuline nodig hebt om na het eten je suikergehalte weer te laten dalen. Ook hier geldt dat veel buikvet een hogere waarde geeft. Is je insulinewaarde verhoogd dan verstoort dit ook de hormoonhuishouding: je gaat meer testosteron en luteïniserend hormoon produceren en dit heeft een negatieve invloed op de functie van je eierstokken.

Enkele maanden nadat je bent afgevallen zullen deze processen zich genormaliseerd hebben en de meesten raken als ze op een gezond gewicht zijn na drie tot zes maanden zwanger.

2- Ontstressen

Het werd altijd al vermoed, maar vorig jaar is ook daadwerkelijk in een onderzoek aangetoond dat stress de kans op vruchtbaarheid aanmerkelijk vermindert. Daarom doe je er goed aan om stress, en daarmee de productie van adrenaline en cortisol, te verminderen. Doe aan yoga of meditatie, ontspan onder de zonnebank of tracteer jezelf op een ontspannende massage.

3-   Oxidatieve stress vermijden

Roken, alcoholgebruik, overgewicht en (te weinig) antioxidanten in je voeding zijn levensstijlfactoren die samen de grootte van oxidatieve stress bij mannen beïnvloeden en daarmee de vruchtbaarheid. Tot wel 80% van de onvruchtbare mannen heeft een teveel aan radicale zuurstofdeeltjes, die de oorzaak vormen van de oxidatieve stress. Dus mannen: niet roken, niet drinken, afvallen en je voeding verbeteren als je vader wilt worden. Samen zwanger zijn klinkt goed, maar hiermee kun je ook echt samen zwanger worden!

4- De juiste dingen eten

Biologische voeding is (altijd) de betere keuze, want zo is je blootstelling aan gifstoffen minder en daardoor ook de oxidatieve stress. Verminder en schrap fabrieksvoedsel en geraffineerd koolhydraten, zoals wit brood, witte rijst en pasta. Eet wel veel (magere) eiwitten, zoals kip, mager vlees of een shake. Ook als je zwanger wilt worden, is het een goed idee om minimaal 2x per week vette vis te eten om zo aan je omega 3-vetzuren te komen. Dit blijft ook belangrijk als je eenmaal zwanger bent, want een groeiende vrucht trekt als het ware je hele eigen voorraad leeg. Drink iedere dag voldoende caloriearme dranken, maar vermijd als vrouw cafeïne.

5- Zink

Als je probeert zwanger te raken zorg dan dat ook je partner voldoende zink binnenkrijgt. Het is erg belangrijk voor een goede kwaliteit en kwantiteit van het sperma en voor een normaal testosterongehalte. Het helpt ook de prostaat te beschermen tegen infecties. Zaad bevat ongeveer 100 keer zoveel zink als het bloed, vandaar dat mannen continu ‘bijgevuld’ moeten worden. Ben je eenmaal zwanger, dan is zink essentieel voor een gezonde groei van de foetus. Daarna is het onmisbaar voor de ontwikkeling en groei in de kindertijd en de puberteit. Als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoudt zou je voldoende zink moeten binnenkrijgen. Zorg er in dat geval wel voor dat dit niet meer dan 25 mg per dag is, want anders loop je het risico om kopergebrek te krijgen.

6- Vitamine B-complex

Hieronder valt ook foliumzuur, dat vanaf de conceptie belangrijk is voor de ontwikkeling van de foetus. Voor de zwangerschap helpt vitamine B12 om een laag aantal spermacellen te helpen verhogen en heeft B6 een gunstige invloed op de vrouwelijke vruchtbaarheid.

7- Antioxidanten

Het is gebleken dat de vruchtbaarheid van mannen – en bijvoorbeeld de kans op slagen van een IVF-behandeling – toeneemt als deze vitamine E slikken, een van de antioxidantvitamines. Selenium is onmisbaar voor gezond sperma. Onvruchtbare vrouwen en mannen met een laag aantal spermacellen hebben vaak een te tekort aan dit mineraal dat voorkomt in knoflook, uien, broccoli, asperges, tomaten, zaden, champignons, eidooiers, noten, vis, schaaldieren en gevogelte.

Geef als eerste een reactie on "Zwanger worden? Streef naar gezonde BMI en 6 andere tips"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Shares