Diabetes voorkomen?

Misschien kom je net bij de dokter vandaan met een onplezierige diagnose. Zit je op het randje van diabetes type 2 of denk je zelf symptomen te hebben? Lees dan snel de tekst hier onder en misschien helpen deze tips jou om diabetes te voorkomen.
Diabetes (suikerziekte) treedt bij volwassenen meestal op wanneer iemand te weinig beweegt en/of jarenlang een verkeerd eet- en drinkpatroon gehad heeft.

Op een dag krijg je een waarschuwing van de huisarts. Vervolgens heb je meestal 1 - 2 jaar, waarin je mogelijk de productie van insuline in je alvleesklier kunt opkrikken.

Hier zijn enkele tips om de kans op diabetes te verkleinen:
- mijd grote hoofdmaaltijden en leer gezond snacken. Kleine hapjes helpen de trek stillen. Altijd water en groene of kruiden thee erbij;
- zoek een manier om dagelijks in beweging te komen. Snelwandelen, joggen, fietsen, op de crosstrainer, allemaal goed. 10 minuten 's ochtends en 10 minuten 's avonds is al een grote verbetering;
- stop met voedingsproducten die veel extra suiker bevatten. Geen fris of bier, zeker niet bij een hapje;
- eet steeds meer rauw voedsel. Groenten, fruit, volle granen, noten, bonen, ambachtelijke zuivel. Mijd wit brood, witte rijst en witte pasta en alle voorbewerkte middelen zoals sauzen en sappen;
- breid je 10 minuten durende trainingen uit met een sprintje. Probeer na 6 minuten één minuut lang voluit te gaan. Train je langer, doe dan een sprint na 6, 12 en 18 minuten.

Na 3 maanden merk je een groot verschil qua energie, fitheid en uitstraling. Zo help je ook diabetes voorkomen.

Share this article