Energie

Zoals een auto benzine of diesel nodig heeft, heeft het lichaam brandstof nodig in de vorm van vele voedingsstoffen. Wanneer deze brandstoffen ontbreken, je veel stress hebt of door andere lichamelijke ongemakken kan deze energie wel eens ontbreken. Hier staan tien handige tips om je energiepeil zo optimaal mogelijk te houden.
1. Optimaliseer je voeding. Energiegevende voedingsmiddelen zijn algen (zoals die voornamelijk in de Japanse keuken worden gebruikt), verse vruchten zoals druiven, bananen maar ook gedroogde vruchten (vijgen, abrikozen, rozijnen, enz.). Laatstgenoemden zijn ideaal voor het beruchte 'middagdipje'.

2. Laat de zuurstof goed door je lichaam stromen. Adem diep; inademen door je neus, uitademen door je mond. Doe minimaal 3 keer per week aan een sport waarbij je zweet. Al voel je je te moe, je zult zien hoe je binnen een week al flink opknapt.

3. Een tekort aan Co-enzym Q-10 uit zich in lichamelijke vermoeidheid. Vul je dit aan dan zul je binnen 4 weken voelen hoe je uithoudingsvermogen, energie en zuurstoftoevoer verbeteren.

4. Doe je veel lichamelijk werk of sport je veel? Dan kan creatine een uitkomst bieden. Ook uitstekend te gebruiken als je vegetariër of 50-plusser bent. In beide gevallen kun je een tekort aan deze lichaamseigen stof hebben, waardoor je je minder energiek kunt gaan voelen.

5. Gezonde energiegevende dranken zijn verse vruchtensappen (zonder toegevoegde suikers) en groene thee (of een drank gebasseerd op groene thee).

Een goede sportdrank op basis van l-carnitine voorkomt een energiepiek die gevolgd wordt door een dal zoals de meeste 'supermarktdrankjes' doen, maar geeft je langdurige energie en stimuleert de verbranding van vet als energiebron. Een sportdrank op basis van yerba maté is een uitstekende vervanger voor koffie. Het houdt je scherp zonder hartkloppingen of een opgefokt en zenuwachtig gevoel.

6.
De ayurvedische voedingsleer biedt moderne mannen kennis waarmee zij zich jong kunnen blijven voelen. Mannen boven de 28 jaar zullen baat hebben bij het plantenextract tribulus.

7. Geef je lichaam en geest alle ruimte om zich te herstellen. Als je intensief sport heb je 3 rustdagen nodig voor je spierherstel. Ondersteun dit verder door het gebruik van een hoogwaardige weiproteïne. Ontspan je geest door iets aan afleiding te doen en door goed te slapen. Uitsluitend tijdens een diepe REM-slaap laad je je hersens weer op.

8. Trakteer jezelf op een goede 3-weekse reinigingskuur. Een aanrader bij chronische vermoeidheid 

9. Ben je zo uitgeput dat er sprake is van een burn-out? Gebruik dan ginseng. Een adaptogeen dat je zowel geestelijke als lichamelijke energie kan geven.

10. Vul al je tekorten aan.Tekorten, voornamelijk aan de B-vitamines en sporenelementen, kunnen zich uiten in vermoeidheid en lusteloosheid.

Share this article