Feestdagen

De feestdagen staan voor veel mensen gelijk aan gezelligheid, lekker eten en misschien ook wel veel alcoholische versnapering. Al met al is deze gezelligheid niet erg goed voor de lijn. Volg deze tips en je zult na de feestdagen er nog net zo stralend uitzien!
De feestdagen.

Voor velen zijn dat momenten van gezellig samen eten en (alcohol) drinken; letten op de lijn komt daarna wel weer. Toch kan het anders.

1. Verspreid je gerechten. Eet je veel in korte tijd, dan gaat je bloedsuikerspiegel stijgen. Dit geeft je een duf en vermoeid gevoel en zorgt voor het opslaan van voedsel als vet. Door je calorie-inname te verspreiden houd je jezelf energiek en hoef je je veel minder zorgen te maken over een toenemend vetpercentage. Intelligente opties zijn: een caloriearm voorgerecht zoals soep zonder room, het vermijden van brood bij de maaltijd en het uitstellen van het toetje voor 60 - 90 minuten. Zo kun je een lekker calorierijk toetje kiezen zonder je riem losser te hoeven maken.

2. Drink veel water. Water drinken bij het eten helpt je makkelijker slank te blijven. Zorg voor waterkannen en grote waterglazen op tafel. Houd je waterinname op 3 liter per dag met minimaal 500 ml  bij een hoofdgerecht. Op die manier is het veel moeilijker voor je lichaam om voedsel als vet op te slaan. Groene thee werkt nog beter maar water is prima. Je hoort minstens evenveel water te drinken bij een maaltijd als wijn, het beste is het dubbele aan water te drinken zodat je lever beter kan functioneren en je hersenen fris blijven.

3. Kies liever gevogelte of verse vis dan rood vlees. Rode vleessoorten zoals rundvlees, varkensvlees en lamsvlees kunnen 'mager' op de verpakking hebben staan, maar ze bevatten altijd vet dat je lichaam direct zal opslaan. Kijk naar de diersoort. Hoe het vet in het lichaam van het dier is verdeeld is over het algemeen dezelfde manier waarop het vet na het eten in jou verdeeld zal worden. Verzadigd vet uit koeien, varkens en schapen gaat altijd rechtstreeks naar de buik en heupen. Kipfilet bevat weinig vet en is licht verteerbaar. Vis stimuleert zelfs je lichaam om vet af te staan. Verse zalm en tonijn zijn echte aanraders als je je gasten wilt helpen hun gewicht te beheersen.

4. Kauw minstens tienmaal per hapje. Rood vlees vertraagt de snelheid waarmee voedsel door je spijsverteringskanaal gaat. De tijd die het duurt om voedsel te verteren en kwijt te raken kan oplopen van een gezonde 12 uur tot wel 36 - 48 uur. Dit zet je systeem onder druk zodat je meer calorieën uit hetzelfde voedsel zal opnemen. Een handige aanvulling op vleesmaaltijden is vezelrijk voedsel zoals rauwkost, lichtgekookte groenten of fruit.

5. Kies een lekker toetje zodat je sneller verzadigd bent. Je kunt veel beter een duur chocoladetoetje kopen dan voordelige chocoladeproducten die veel vulstoffen bevatten zoals suiker en cacaovet. Liever een heerlijk stukje cheesecake dan een groot stuk calorierijk, smakeloos gebak. Fruitsalade met yoghurt als toetje is perfect voor mensen die niet willen aankomen.

6. Vermijd koolhydraten zoals brood en aardappelen. Wanneer je dit doet is de kans opmerkelijk groter dat je kunt eten wat je lekker vindt zonder in gewicht toe te nemen. Brood of aardappelen eten bij een feestmaaltijd is vragen om problemen. Weinig mensen van boven de dertig jaar kunnen die extra belasting aan.

7. Zet meer rauwe groenten en fruit op tafel. Deze zorgen voor veel vezels en helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Brocolliroosjes en bospeen zijn perfect voor je lichaam mits rauw of licht gekookt. Ze zitten vol vitamines en ze trekken je maagdarmkanaal schoon. Wanneer ze te zacht gekookt zijn bieden ze niet veel meer dan aardappelen. Druiven, aardbeien, bramen, verse ongebrande noten, rauwkost zoals stukjes komkommer en wortel zijn ook goede opties.

8. Let op de calorieën in sap, fris en bier. Deze dranken bevatten vaak veel meer calorieën dan je denkt. Twee glazen fris bevatten soms meer calorieën dan een gezonde maaltijd. Bier bij een maaltijd leidt altijd tot een grotere buikomvang. Kies liever witte wijnen of wodka/gin/whisky aangevuld met met tonic, cranberrysap of water.

Share this article