Kinderen en porties

Net als volwassenen worden ook kinderen dikker en dikker. Met name de hedendaagse leefstijl ligt hieraan ten gronde. Met name te veel eten is hier een grote boosdoener. De portiegrootte is vandaag de dag een stuk groter dan een mens nodig heeft. Hier kan je lezen hoe je dit tegen kunt gaan.
Wanneer heeft je kind genoeg, teveel of te weinig gegeten? Te weinig zal minder snel gebeuren dan je denkt. Toch zijn ouders vaak bezorgd over of hun kind wel genoeg krijgt.

Kinderen moeten dan ook vaak persé alles opeten wat op hun bord ligt. Kijk liever naar wat er over de hele dag gegeten wordt. Als dat maar voedzaam is, zal je kind niet zo snel een tekort oplopen.

We gaan het steeds normaler vinden om grote porties te eten, maar eigenlijk is dat niet zo best. Het lichaam krijgt zo erg veel ineens te verwerken, waardoor het overtollige snel in de vorm van vet opgeslagen wordt. Ook van gezond eten kun je teveel in één keer binnenkrijgen.

Meer keren op een dag kleinere porties werkt beter. Zo haalt je kind het optimale uit de voeding en wordt een gezond gewicht eerder bereikt en/of behouden.

Als je kind vol zit, dring dan niet automatisch verder aan. Het probleem met overgewicht op een latere leeftijd, wordt mede veroorzaakt doordat we niet meer weten wanneer we vol zitten. Kinderen weten dat wel nog heel goed.

Een keertje naar de hamburgertent kan ook helemaal geen kwaad, maar kies dan wel voor een small of medium menu  en laat vooral de frisdranken staan. Kies liever voor water.

Genoeg is echt genoeg!

Share this article