Neem geen risico, eet fruit!

Onderzoek heeft uitgewezen dat het eten van fruit het risico op diabetes type 2 aanzienlijk vermindert. In tegenstelling tot hele vruchten werkt vruchtensap juist averechts.
Positieve effecten van fruit
Het eten van bosbessen, druiven, appels en peren vermindert het risico van diabetes type 2, maar het drinken van vruchtensap kan het juist verhogen. Dit heeft nieuw onderzoek uitgewezen. Onderzoekers onderzochten de associatie van fruitconsumptie in relatie tot de kwaliteit door te kijken naar de resultaten van bijna 200.000 deelnemers.

Er werden in de studie tien vruchten gebruikt waaronder druiven, perziken, aardbeien, bosbessen en vruchtensap met appel, sinaasappel en grapefruit.

Mensen die standaard drie porties bosbessen per week aten, hadden een 26 % lagere kans op het ontwikkelen van deze chronische aandoening. Diegene die druiven en rozijnen aten hadden een 12 % verminderd risico. Appels en peren verminderen de kans met 7%. Gedroogde pruimen hebben met een daling van 11% van het risico op diabetes type 2 ook een beschermend effect. Andere fruitsoorten zoals bananen, pruimen, perziken en abrikozen hadden een verwaarloosbaar effect.

De onderzoekers vonden dat het risico op diabetes type 2 aanzienlijk verschilde tussen individuele vruchten. Een grotere consumptie van bosbessen, druiven, appels, bananen, en grapefruit geven een significant verminderd risico op diabetes type 2.

Vruchtensap is de boosdoener

Personen met een verhoogd gebruik van vruchtensap hadden een verhoogd risico van maar liefst 8 % op diabetes type 2. In feite kunnen alle mensen die vruchtensap vervangen door het eten van hele vruchten een daling van 7 % op het risico op het ontwikkelen van type 2 verwachten. Hele vruchten geven je op natuurlijke wijze meer voedingsstoffen en minder suiker.

Mensen moeten zich er van bewust zijn dat vruchtensappen veel natuurlijke suikers bevatten. Er is een enorm verschil tussen het eten van een sinaasappel en een sap drinken. Om sinaasappelsap te maken worden een aantal sinaasappels gebruikt. Sap bevat dus veel meer suiker waardoor veel meer glucose in het bloed komt. Tevens raken bij het maken van vruchtensap veel voedingsstoffen verloren en wordt de suikerconcentratie verhoogd. Dit heeft een negatief effect op de lever en kan de insuline gevoeligheid verhogen.

Al met al ondersteunen deze resultaten de aanbevelingen om het gebruik van veel verschillende fruitsoorten te stimuleren. Vooral bosbessen, druiven en appelen hebben een preventieve werking ten aanzien van diabetes type 2.

Dit onderzoek levert verder bewijs dat het eten van veel hele vruchten een belangrijk onderdeel is van een evenwichtige voeding. Het zal je helpen een gezond gewicht te bereiken en het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 te minimaliseren.

Share this article