Spijsvertering

Spijsvertering wat is dat eigenlijk? Het is een proces waarbij het lichaam energie en voedingsstoffen haalt uit jouw maaltijden, ofwel spijzen, en zich daarmee voedt. Erg belangrijk dus om dit proces goed te laten verlopen. Hier lees je negen tips die je daarbij zullen helpen.
1. Bij spijsverteringsongemakken is het verstandig om je voeding te optimaliseren.

Soms helpt het om bepaalde combinaties van voedsel te vermijden. Fruit en zoete melkproducten kun je b.v. beter niet combineren. Fruit met zure melkproducten (yoghurt) kan wel. Sommig proteïnerijk voedsel (vlees, vis, soja, eieren, kaas, bonen) is lastig te verteren in combinatie met veel zetmeelrijke producten zoals brood, pasta en rijst. Eet ze liever als onderdeel van een calorie-arme maaltijd met wat groente of salade. Probeer het eten van b.v. rood vlees en harde kazen te matigen.

2. Zorg ervoor dat je maag-darmflora gezond is. Darmflora is een verzamelnaam voor bacteriën in je maag en darmen die een belangrijk deel van het verteringsproces verrichten. Daarnaast produceren ze belangrijke vitamines en stoffen die je afweer ondersteunen.

Dit interne milieu kan verstoord raken door het gebruik van antibiotica, onregelmatig eten, ongevarieerd eten of onvoldoende kauwen. Het gevolg is dat er gistings- en rottingsprocessen in de darmen kunnen ontstaan. Je kunt je maag- en darmflora ondersteunen met een probioticum.

3. Je lever is je filtragesysteem dat afvalstoffen uit bijvoorbeeld vetrijk voedsel en alcohol helpt verwerken en helpt afvoeren. Wanneer je lever onder druk staat zie je dat terug in de spiegel. Ook kan het betekenen dat je lichaam meer dan normaal moet kiezen om afvalstoffen via je dikke darm af te voeren. Door je lever te ondersteunen worden je darmen mogelijk minder belast.

Meer water drinken helpt. Ook groene thee, mariadistel en vitamine C kunnen het je lever gemakkelijker maken.

4. Voedselallergieën kunnen leiden tot spijsverterings- ongemakken.
Meestal kun je dat het beste ondervangen door bepaald voedsel te vermijden. Maar soms (zoals bij zuivel) kan het beter zijn om het juist vaker te eten zodat je lichaam weer leert om het te verteren.
Dit soort problemen kunnen leiden tot een mindere absorptie van vitamines en mineralen, een zwak gevoel en een verminderde afweer. Raadpleeg bij twijfel een deskundige.

5. Winderig zijn heeft vaak te maken met een verstoorde darmflora, onverstandige voedingscombinaties en/of het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen zoals kool, uien, prei en bonen.
Curcuma stimuleert de spijsvertering waardoor je je voedsel beter kan verteren. Een handig hulpmiddel.
Je kunt ook je maag helpen door ananas, koriander, fenegriek, gember, gentiaan, papaya, pepermunt of venkel in te bouwen in je dagelijkse voeding.

6. Oprispingen kunnen ontstaan door te snel en te veel eten. Koffie, koolzuurhoudende dranken, gebakken voedsel en sigaretten kunnen dit ongemak verergeren. Groene thee bij de maaltijd is 'maagvriendelijk'.

7. Heb je vaak een vol gevoel, dan kan dit betekenen dat je vetrijk voedsel moeilijk verteert. Gezond leren snacken, vis kiezen in plaats van rood vlees, meer pittige specerijen (zoals curcuma) gebruiken en/of groene thee bij de maaltijd kunnen helpen.

8. Wanneer je last hebt van een zure maag kan dit te maken hebben met stress.
Je kunt de zuurgraad van je maag tijdelijk verlagen met het drinken van natuurlijke appelsap, mangosap, verdunde yoghurtdranken, water, kamille- of citroenmelissethee.
Magnesium met melk voor het slapen gaan is een oud maar goed middel tijdens periodes waarin je het je maag makkelijker wilt maken.

9. Goede natuurlijke manieren om je stoelgang te bevorderen zijn:

- meer fruit, vezels, volkoren, granen en/of rauwkost in je dagelijkse voeding brengen in combinatie met meer water drinken
- dagelijks aan lichaamsbeweging doen. Dit stimuleert je normale maagdarmfunctie
- elke hap tienmaal kauwen, zoals ze in Frankrijk leren
- wil je verdere ondersteuning dan kun je curcuma, fenegriek en/of een hoge dosering (3000 mg) vitamine C inzetten.

Share this article