Sterke weerstand sportend de winter door.

Houdt je weerstand op peil en zorg ervoor dat een verkoudheid of griepje je sportprestaties niet beïnvloeden. Met de koude en vochtige maanden voor de deur wordt je weerstand extra beproefd.
Hoe kunnen sport en voeding een positief effect hebben op je weerstand? Vitamins.nl heeft het antwoord op deze vraag en de oplossing voor een goede weerstand.

Weerstand

De weerstand is het werkend mechanisme om je lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dagelijks word je blootgesteld aan talloze bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Vaak rekent je afweersysteem af met deze veroorzakers van ziekte of aandoeningen. In de koude en vochtige maanden zijn we allemaal vatbaarder voor dergelijke indringers. Belangrijke basis maatregelen die je kan treffen om je weerstand op peil te houden zijn voldoende (nacht)rust, hygiëne (vooral goed je handen wassen), sporten en voeding.

Sporten

Regelmatig sporten verhoogt de weerstand. Door te sporten, zweet je de afvalstoffen uit waardoor je jezelf lichamelijk fitter en sterker voelt. Wanneer je sport, wordt je immuunsysteem met 30% versterkt.  Het is vooral belangrijk om als sporter telkens in de gaten te houden hoe je je voelt. Daar kan je dan de trainingsbelasting op aanpassen. Als de intensiteit van de sportbeoefening lager ligt dan 65% van de maximale zuurstofopname wordt de weerstand tegen infecties gestimuleerd. Hierdoor neemt de kans op een infectie af. Bij inspanningen met een hogere intensiteit neemt de weerstand tegen infecties tijdelijk af.

Voeding

Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Deze voedingsstoffen voor je lichaam krijg je binnen door gevarieerd te eten. Eet voldoende groente en fruit, vlees en vis en melkproducten. Door de dagelijkse hectiek van werken, socializen, gezin, sporten etc. vraagt je lichaam om meer vitaminen. De huidige voeding voldoet niet meer aan vitamine behoefte van je lichaam. Het aanvullen van de voeding met een voedingssupplement is tegenwoordig essentieel voor je weerstand. Dit kan je doen door dagelijks bij je ontbijt extra vitaminen in te nemen wat bijdraagt aan een betere weerstand.
Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Vitamine C  kan de duur van de verkoudheid verkorten en zorgen dat de klachten minder heftig zijn. Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar voor ziekte. Deze vitamine krijg je vooral binnen door de inwerking van zonlicht op de huid. In de komende maanden schijnt de zon steeds minder, waardoor een toevoeging van vitamine D van groot belang is. Vitamine A wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Deze vitamine zorgt ervoor dat we altijd voldoende witte bloedcellen hebben die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Witte bloedcellen worden in de lymfeklieren aangemaakt.  Vitamine B6 houdt deze lymfeklieren in goede conditie. Vitamine E is een antioxidant en beschermt de cellen van ons afweersysteem door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging.
Wil je het zekere voor het onzekere? Zorg dan dat je van alle vitamines voldoende binnenkrijgt. Dit kan met een multivitamine waarin alle vitaminen zijn verwerkt voor een betere weerstand.

Sport en je weerstand
Om de komende koude en vochtige maanden je sport optimaal te kunnen beoefenen is het van groot belang je weerstand te verhogen. Vitamins.nl biedt je de juiste voedingssupplementen om je weerstand van die extra boost te voorzien, zodat je zorgeloos kunt blijven sporten. Producten die jou sportend de winter door helpen zijn;
-
- Amiset VIT C
- Amiset VIT D

Share this article