Stoppen met roken

Wanneer je eenmaal bent begonnen, is het ontzettend lastig om er mee te stoppen. We hebben het over roken, een van de meest voorkomende verslavingen. Hier lees je trucs om je te helpen bij het afbreken van deze dodelijke verslaving.
Roken is al een paar jaar in de meeste horeca gelegenheden niet meer toegestaan.
Een gezellig sigaretje in de kroeg of in een restaurant is er nu niet meer bij. Roken mag nergens meer binnen, behalve thuis (en dan natuurlijk het liefst wanneer er geen kinderen of zieken bij zijn).
Wil jij nu ook stoppen met roken, dan hebben wij enkele punten voor je op een rij gezet. Trucs met voeding, training en suppletie om het je lichaam makkelijk te maken.

Stoppen met roken - afkicken van nicotine?

Mijd witte suiker, snoep, chips, bier, witbrood, witte rijst en witte pasta.
Deze geraffineerde koolhydraten maken je stofwisseling lui en maken het makkelijk voor je lichaam om voedsel om te zetten in vet. Ook zul je merken dat je na een uurtje echt trek krijgt in een sigaret.
Mijd ook blokkaas en rood vlees. Ze vertragen je spijsvertering wat nogal vermoeiend kan zijn.
Weersta ook de verleiding om naar cafeïne te grijpen. Koffie geeft geen energie, maar maakt slechts 'opgeslagen' energie (adrenaline in je bijnieren) vrij.
Gebruik cafeïne heel bewust en alleen wanneer nuttig. Je zult merken dat je energiepeil dan steeds hoger komt te liggen.
Ben je echt moe, heb je weinig energie, doe dan iets nieuws. Drink veel water met citroensap of liever nog groene thee. Zo help je het lichaam reinigen en de vetstofwisseling op gang brengen voor nieuwe energie. Je zult merken dat je lichaam zich herstelt en binnen 30 á 45 minuten kun je de hele wereld aan. Zonder peuk.

Share this article