Werkt cafeïne?

Niet alleen in koffie, thee en frisdranken zit cafeïne, maar het komt ook voor in supplementen en afslankproducten. Helaas, want  in hoge dosis is het ontzettend slecht voor het lichaam. Lees hier welke negatieve effecten cafeïne kan hebben en wat je beter kunt gebruiken.
Producten met ephedra / ma huang (met de 'natuurlijke speed' ephedrine) zijn al enige tijd verboden als voedingssupplement of afslankproduct. Deze producten zijn uit de winkels verdwenen (richting het 'grijze circuit') en vervangen door hooggedoseerde cafeïneproducten met een 'slankheidsclaim'.

Helaas geldt voor cafeïne precies hetzelfde als voor ephedra. Cafeïne is overal verkrijgbaar, maar in hoge doseringen even krachtig en slecht voor je lichaam. Het leidt tot gewenning, diabetes-achtige klachten en langetermijn-vermoeidheid.

Door het gebruik van veel cafeïne kun je inderdaad even iets afvallen, maar daarna raakt je lijf uitgeput (onder andere door uitputting van de adrenalinereserves in je bijnieren) en krijg je problemen zoals: gebrekkige concentratie, vermoeidheid en/of slapeloosheid. Vrouwen kunnen ook meer last van hun menstruatie krijgen.

Gebruikers van ephedra en cafeïne klagen over het feit dat zij wel wat afvallen, maar na het stoppen met de pillen weer in gewicht toenemen. Erger nog is dat de gewichtstoename doorzet en dat mensen die onvoldoende bewegen alleen maar dikker worden.

Cafeïnebronnen met hoge doseringen (boven de 100 mg) van synthetische cafeïne, guarana, kola nut en yerba maté kan je beter vermijden wanneer je wilt afslanken. Als oppepper is het prima, maar wil je afslanken, gebruik cafeïne dan slechts met mate en vermijd deze domme handel.  (Kom je nog slankproducten tegen met veel cafeïne, geef dan aan de winkelier door hoe het zit. Pas wanneer de consument vaak aangeeft dat dingen niet deugen zullen handelaren luisteren.)

Na het gebruik van ephedra of hooggedoseerde cafeïne producten kan het met gezonde voeding en voldoende beweging nog maanden duren voordat je metabolisme weer normaal is.

Let op je voeding, doe aan intensieve cardio, vul aan met chroom om je stofwisseling op te krikken en vermijd alle cafeïnebronnen (behalve groene thee die een gebonden en zachtere bron van cafeïne bevat). Cafeïne langdurig matigen en slechts inzetten tijdens intensieve lichaams beweging is de intelligente manier om je lichamelijke prestaties te verbeteren. Meer tips over afslanken?

Share this article