Zes weken

Vaak zijn bepaalde gewoonten er gedurende de jaren ingesleten. Door deze gewoonten te veranderen kun je in zes weken behoorlijk veel bereiken op het gebied van gezondheid en afslanken. Lees hier hoe je dit het beste kunt doen.
Wanneer je als voedingsdeskundige iemands energiepeil wilt verhogen, dan loop je een puntenlijst af met veel voorkomende foutjes die mensen maken. Deze punten zijn onder meer:

- eet de persoon goed verspreid over de dag, ontbijt,  fruit overdag, niet al te grote avondmaaltijden?
- leunt de persoon op snelle koolhydraten zoals  witbrood, frisdrank, snoep, koekjes of gebakjes?
- grijpt de persoon bij een dipje naar cafeïne of nicotine?
- drinkt iemand voldoende water, zeker bij maaltijden of alcohol?

Naar aanleiding van een gesprek probeer je iemands voedingspatroon aan te passen, zodat zij op de juiste tijdstippen net voldoende calorieën en vocht binnenkrijgen. Daarna haal je waar nuttig met aanvullende voeding en voedingssupplementen de drempels in het lichaam weg.

- Snoeplust? Gezonde alternatieven voorschotelen zoals muesli, gedroogd fruit, noten,  en aanvullend 200 mcg chroom.

- Vetlust? Iemand leren om vet te eten zonder koolhydraten erbij en met een groot glas water of groene thee. Dus een hamburger zonder friet, saté met salade, frikadel of bitterbal als tussendoortje maar niet als maaltijd. Groene thee remt de absorptie en verhoogt de verbranding van het gegeten vet, chitosan is een handige vetfilter  mits van goede kwaliteit.

- Cafeïne teveel?
Iemand leren dat cafeïne geen extra energie geeft, en slechts je eigen voorraad energie eerder helpt opmaken met vermoeidheid later op de dag als gevolg. Kruidenthee met oppeppende ingrediënten of groene thee dienen als alternatief.

- Water te weinig?
Dit is een belangrijke reden waarom vet gaat ophopen. De lever kan zonder voldoende water lastig vet afbreken waardoor je lichaam het gaat opslaan. Dus leg je uit dat 3 liter vocht per dag het de lever veel makkelijker maakt. Grote glazen in huis halen, de kleine wegdoen. Alle frisdrank het huis uit.

Daarna probeer je iemand te overtuigen om driemaal per week intensief aan lichaamsbeweging te doen zodat zij flink gaan zweten. 10 - 20 minuten per keer is voldoende in de beginfase. 's Ochtends mariadistel innemen is een gezonde stimulans voor de lever.

Meestal kun je ontzettend veel bereiken binnen zes weken.

Share this article