Hardlopen

Hardlopen. De Één is er gek op en de ander gruwelt ervan. Toch, wanneer je er eenmaal serieus aan begonnen bent en jezelf de vele voordelen ervaren hebt, zal je er niet zo snel meer mee stoppen. Hier staan vijf handige tips om je te helpen bij het hardlopen.
Hardlopen. De Één is er gek op en de ander gruwelt ervan. Toch, wanneer je er eenmaal serieus aan begonnen bent en je zelf de vele voordelen ervaren hebt, zul je er niet zo snel meer mee stoppen.   

1. Hardlopen is goed voor de geestelijke balans en is daarmee een ideale methode om te ontstressen. Als je het even niet meer ziet zitten, loop dan. Bewezen is dat door het lopen depressieve en angstige gevoelens afnemen.

2. Je doorbloeding verbetert, je bloedvaten worden elastischer en het verlaagt je hartslag. Grote kans dat ook je bloeddruk daalt.

3. Hardlopen versterkt je spieren, pezen en banden. Zorg wel voor de juiste voeding en extra vitamine C en glucosamine.

4. Hardlopen is een ideale manier om je gewicht onder controle te krijgen en te houden.

5. Voor hardlopen is niet veel nodig. Het enige wat je echt hoort te hebben, zijn goede hardloopschoenen!

Wil je beginnen met hardlopen, maar heb je lang niets aan sport gedaan, dan is het aan te raden om je eerst medisch te laten onderzoeken. Is alles oké, dan kun je aan de slag.

Bij veel overgewicht kun je beter eerst zorgen dat je via een andere weg zoals een crosstrainer wat kilo's kwijt raakt. Hoe goed je schoenen ook zijn, door je overgewicht zal hardlopen je gewrichten teveel belasten. De crosstrainer is dan een aanrader.

De eerste keren dat je hardloopt, zul je misschien snel buiten adem zijn. Wissel stukjes van hardlopen dan af met wandelen, maar blijf vooral in beweging. Voor je het weet leg je je route geheel hardlopend af.

Je kunt je training uitbouwen door in een hoger tempo te gaan lopen of door gewoon je route te verlengen. Prikkel je metabolisme ook met sprintjes tussendoor.

Drink voldoende voor, na en het liefst ook tijdens het lopen. Als je je vochtgehalte op peil houdt, houd je het als loper beter vol en help je je lichaam meer vet te verbranden. Loop je langer dan een uur, zorg dan dat je ook extra koolhydraten tot je neemt. Zo blijft je uithoudingsvermogen beter op peil. Na het lopen kun je jezelf vervolgens verwennen met een lekkere proteïne shake. Je doet je spieren er een groot plezier mee.

Heb je last van stramme spieren en gewrichten, dan bieden magnesium en bromelain mogelijk uitkomst. Zo kun je optimaal van het hardlopen blijven genieten.

Share this article